Meningsløst om monstre

«Frankenstein» på Centralteatret vinner ikke publikum. Forestillingen er ikke i nærheten av å få de etiske, moralske eller eksistensielle spørsmålene over scenekanten.

Frankenstein
VINNER IKKE PUBLIKUM: «Frankenstein» ble født ut av et veddemål om hvem som kunne skrive den beste skrekkhistorien. Mary Shelley vant. Denne teaterversjonen vinner derimot ikke publikum, mener vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Mary Shelleys gotiske sci-fi roman har blitt en inspirasjonskilde for utallige fortellinger og filmer innen skrekksjangeren siden den kom for over 200 år siden.

Historiens relasjonelle problemstillinger, og miksen av eksistensielle spørsmål og intens spenning, gjør at Frankenstein i utgangspunktet også egner seg godt på scenen.

Men når Centralteatret gir seg i kast med klassikeren, skorter det både på sitrende underholdning og følelsen av å bli innlemmet i noe meningsfylt. I stedet har forestillingen fått en slags camp signatur som tar litt luven av det hele.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP