Mangfoldig møte med georgisk polyfoni
ANMELDELSE: Didgori Ensemble gir et fascinerende innblikk i georgisk musikktradisjon og framføringspraksis på Oslo Kirkemusikkfestival.
DYPDYKK: – Framføringen er et interessant dypdykk i en variert musikktradisjon på et høyt musikalsk nivå, skriver Sunniva Thomassen om konserten med Didgori Ensemble på Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.
Anders Lillebo
En fullsatt Oslo Domkirke fikk tirsdag en opplevelse utenom det vanlige med georgiske Didgori. Ensemblet med fjorten mannlige sangere i tradisjonelle drakter, tok publikum med på en variert reise gjennom kirkemusikk og folkemusikk fra ulike regioner i Kaukasus-området.
Historisk polyfon sangtradisjon
Tirsdagens konsert ble rikere av en strålende innledning ved sanger og musikkviter Svend Waage, som fortalte levende og velstrukturert om den georgiske polyfone sangtradisjonen. Allerede i førkristen tid ble folkemusikken brukt til arbeid og fest, og særlig til det georgiske måltidet (supra). Sangtradisjonen i georgisk-ortodoks liturgi har eksistert siden Georgia ble kristnet allerede på 300-tallet, men musikken har i flere perioder vært undertrykket under Det russiske imperiet og Sovjetunionen. Siden frigjøringen i 1991 har polyfonien gradvis etablert seg som et uttrykk for georgisk identitet, og Didgori Ensemble arbeider nettopp med å gjenoppdage og formidle landets musikkarv.
Bestill abonnement her
KJØP