Kongen er tøff i pyjamas

Hvorfor blir man født hvis det ikke er for bestandig? spør kongen. Jan Sælids kongeskikkelse er til å le og gråte med.

Ansikt: En god maske kan være det sanneste ansikt. Per Sælid må dele æren med sminkøren for sitt uttrykksfulle ansiktslandskap.
Ansikt: En god maske kan være det sanneste ansikt. Per Sælid må dele æren med sminkøren for sitt uttrykksfulle ansiktslandskap.
Undergangsvisjon: Eugéne Ionesco var dødssyk da han skrev , omtalt som en latterskapende undergangsvisjon om å forsone seg med døden, skriver vår anmelder.
Undergangsvisjon: Eugéne Ionesco var dødssyk da han skrev , omtalt som en latterskapende undergangsvisjon om å forsone seg med døden, skriver vår anmelder.
Ensemblet: Tine Scwab har med scenografi og kostyme gitt ensemblet levende talende rammer. Fra venstre: Anneke von der Lippe, Per Egil Aske, Gisken Armand, Rebekka Nystabakk, Espen Alknes og Jan Sælid.
Ensemblet: Tine Scwab har med scenografi og kostyme gitt ensemblet levende talende rammer. Fra venstre: Anneke von der Lippe, Per Egil Aske, Gisken Armand, Rebekka Nystabakk, Espen Alknes og Jan Sælid.
Publisert Sist oppdatert

Jan Sælids pyjamas er ikke helt konge. Når riket går ad undas og hans tid måles i minutter, skjelver kroppen av frykt og fornektelse. Slik blir Kongen dør en gripende opplevelse som aktualiserer DeLillos' «Tøff i pyjamas»: Når jeg ser meg i speilet / Ser jeg ingenting.

Memento mori

Eugéne Ionesco var dødssyk da han skrev et av sine best forståtte stykker, omtalt som en latterskapende undergangsvisjon om å forsone seg med døden. Det er det ikke bare konger som sliter med.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP