Fornuftens forkjemper

Dypt troende foreldre setter barnas liv på spill og stilles til doms i Ian McEwans trettende roman.

Ian McEwans nye roman, Barneloven, er insisterende og konstruert. Man trenger ikke kjenne forfatterens syn på organisert religion for å se en krystallklar agenda vokse fram i løpet av romanen, skriver vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Noen av det mest interessante med den nye ­romanen til norges­aktuelle Ian McEwan, er hvor forskjellig den har blitt lest av internasjonale anmeldere og hvor forskjellig den kan komme til å resonnere hos lesere og kritikere også her hjemme. Der noen har sett knallhard og ­betimelig religionskritikk, ser andre en forfatter som skyter sild i tønne og lar polemikk komme i veien for litterære hensyn. Der mange har diskutert hvorvidt ­Jehovas Vitner-familien i sentrum av historien er et interessant eller søkt valg av forfatteren, gikk New York Times langt i å hevde at vitnene er litterære stedfortredere for en helt annen religion som bare så vidt er nevnt i romanen (og henviser til McEwan-­intervjuer der forfatteren har uttalt at han ikke føler seg fri til å skrive om islam).

Grunnstøting

Noen er mest opptatt av romanen som historien om et ekteskap midt i en still­e grunnstøting. For de ­lesende strides også om hvilken av de to handlingstrådene som er bokens hovedfortelling.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP