«Flukt» på Nationaltheatret anmeldt: Inn i rotløsheten

Et kruttsterkt forsøk på å si noe om krigens vesen og følelsen av å være på flukt.

Flukt
KRIG OG KJÆRLIGHET: Maria Kristine Hildonen og Herbert Nordrum tenner et gnist av håp til fortellingen i rollene som ungt par. Her sammen med Jacob Jensen (til venstre).
Publisert Sist oppdatert

Hvordan bevare omrisset av sivilisasjon, av verdighet og empati, når man er omgitt av ondskap? I en krigsherjet og kaotisk tid føles Flukt av den russisk-ukrainske dramatikeren Mikhail Bulgakov sørgelig aktuell, nærmest som en «behind the scenes» til nyhetsbildet vi daglig blir servert, og som fort kan føles for distansert.

I teatersalen får du det midt i fleisen. Med Alexander Mørk-Eidems dynamiske regi og et svært sterkt skuespillerensemble, serveres en fartsfylt forestilling spekket med action, en som også klarer å si noe om krigens pris for den enkelte. Scenograf Erlend Birkeland og lysdesigner Ellen Ruge, bidrar med intense, stemningsfulle scenebilder der krigens mørke kaster skygger langt over scenekanten.

Karaktermylder

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP