En hyllest til utenforskapet
«Døden på Oslo S» har blitt en unik og altoppslukende teateropplevelse.
RØSKER I RAMMENE: Regissør Simen Formo Hay røsker kraftig i rammene for hva vi tenker på som teater, og skaper med det en opplevelse helt utenom det vanlige.
Erika Hebbert
Ingvar Ambjørnsens bok om prostitusjon og rusproblemer i miljøet rundt Oslo Sentralstasjon, ble som et kultfenomen å regne da filmatiseringen av den kom i 1990. Mer enn filmatisk kvalitet av høy klasse, handlet nok mye av populariteten om at ungdom i Norge var utsultet på fortellinger som hadde noen relevans for deres liv.
Ofte var handlingen i det man kunne konsumere, satt til en annen tidsalder eller dialogen styltete og oppkonstruert. Det er nettopp den hverdagslige ektheten som treffer så det suser, når historien om 15 år gamle Pelle som blir hodestups forelsket i rusavhengige Lena, skal fortelles. Vil han klare å redde henne? Her er krim for unge med rot i en beinhard virkelighet, der prostitusjon, psykisk helse, utenforskap og kriminalitet inngår som en naturlig del av fortellingen.
Røsker i rammene
Bestill abonnement her
KJØP