Da Bach kom til Oslo

Det gikk et mildt sus gjennom rommet da Kirkemusikkfestivalen i Oslo åpnet andre «runde» lørdag kveld. Det skal spilles atskillig godhet inn i hjertene denne uka.

.
EN MILD BACH: Det var stor jubel da det østerrikske ensemblet L’Orfeo åpnet andre delen av årets kirkemusikkfestival i Oslo. Det var Bach på den faste, milde måten som ble servert.
Publisert Sist oppdatert

Bach var tema. Det østerrikske ensemblet L’Orfeo serverte oss enn vennlig, ja, behagelig utgave av «den gamle» – ikke luftig, aggressivt som på italiensk, heller ikke tungt Bach-tråkk, som det hender vi får fra Tyskland. Men et sted imellom. Bach fikk «synge» som han skulle. Jeg skulle ikke forundre om noen syns det var kjedelig, etter all farten som er på barokkmusikk for tiden. Det var det ikke.

To kantater, én obokonsert og den store orkestersuiten i h-moll var kveldens åndelige meny. Nå kunne en tenke seg at en åpning (igjen) ville gått for pauker og basuner, men slik – i det enkle og vakre – gled festivalen trinnløst over fra vårens konserter til den uken vi er inne i, med musikk i alle kirker.

Kontrast til sorgen

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS