Baselitz får veggene på Munchmuseet til å dirre

Provokative Georg Baselitz får frem energien og råskapen i maleriet som kunstform.

georg baselitz
EKSPLOSIVT: I «Nattmåltid i Dresden» fra 1983 møtes nyere og eldre ekspresjonisme. Resultatet er vilt, hysterisk og humoristisk – og veldig godt.
Publisert Sist oppdatert

I 1969 bestemte Georg Baselitz seg for å male motivet inni bilderammen opp-ned. For ham ble det en frigjørende handling. Bildet løsnet liksom fra virkeligheten der ute, og det maleriske og materielle, fargene og strøkene, ble skjøvet frem.

Sånn, nå kunne han male figurativt, uten å fremstå tilbakeskuende og konservativ (selve døden for en kunstner med ambisjoner).

Baselitz har holdt fast ved å male opp-ned. Han gjør det fortsatt, i en alder av 87 år. Munch-museets nye og omfattende utstilling av den tyske kunstneren, fra tidlig 70-tall til i dag, er en vandring i effektene av inversjonen. Ikke minst blir det tydelig hvordan dette grepet har fulgt ham gjennom ulike faser av kunstnerskapet.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS