ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

SV vinner «raddis-kampen»

SV gjør et byks og er overlegent større enn Miljøpartiet De Grønne (MDG). Rollene er nå byttet om.

ANNONSE
ANNONSE

BILDER

Nyhet

På Vårt Lands ferske gallup får SV 5,7 prosent – det høyeste nivået på tre år. Samtidig har konkurrenten MDG tapt suksess-veksten de siste årene og ville i dag bare beholdt dagens ene mandat på Stortinget. SV er nå nesten 3 prosent større enn MDG.

– SV har blitt et mye tydeligere parti, sier Anders Todal Jenssen, professor på Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

Sosialistisk Venstreparti mobiliserer nå stemmer fra både MDG, egne sofavelgerne og storebror Ap. Todal Jenssen mener SV blir oppfattet som mer radikal enn det de gjorde for bare noen måneder siden. Det vinner de velgere på.

– Det er bra å fremstå som radikal når opinionen føler at det haster, slik som i flyktningpolitikken. En skarpere profil kan ha bidratt til å mobilisere velgere, sier Todal Jenssen.

LES MER: Miljøpartiene under sperregrensen

Ut av skyggen

Det er partisekretær i SV, Kari Elisabeth Kaski, enig i:

– Det er gledelig at SV markerer seg som et alternativ til andre partier på Stortinget.

Hun håper på at SV kan utfordre Arbeiderpartiet, og samtidig appellere til miljøvelgerne i tiden frem mot stortingsvalget i 2017.

– Hva er det som gjør at dere nå mobiliserer velgere fra grupper som dere tidligere tapte til?

– Jeg tror at vi har kommet oss ut av skyggen til Ap, og at vi nå lykkes med å vise oss frem som et parti med alternative løsninger på samfunnsproblemene, svarer Kaski.

LES MER: Hareide: SV-adjø gir flere muligheter

Grønn motvind

Før lokalvalget i fjor høst flokket mange unge og radikale velgere i «SV-segmentet» seg heller bak et MDG i fremgang. Dermed lå MDG godt over sperregrensen på mange målinger. Kommentatorer spådde SV et liv utenfor Stortinget – og MDG som radikal arvtaker.

Todal Jenssen tror velgere som nå gir SV vekst, lar seg engasjere av miljøpolitikk, men at de samtidig er interessert i andre politiske tema. MDG oppnår bare 3 prosent oppslutning. Det er bare 0,2 prosent over forrige stortingsvalg.

– Siden MDG mangler en sterk politisk profil på andre områder enn miljø blir de sårbare når andre saker står høyt på den politiske dagsorden, forklarer Todal Jenssen.

Flere andre målinger den senere tiden plasserer MDG tydelig på et lavt 3-tall.

– Hovedgrunnen til dette er valgresultatet, tror nasjonal talsperson i MDG, Hilde Opoku.

Hun sier partiet bruker mye energi på å bygge opp organisasjonen etter det gode lokalvalget.

– Vi har vokst fra 20 til 300 lokallag. Vi bygger opp erfaring og omstiller organisasjonen vår. Det krever at vi retter mye av ressursene våre inn i organisasjonen, ikke ut mot velgerne. Da er det naturlig at tallene peker nedover.

LES MER: Varsko om høstbråk

Helhetlig endring

I Oslo har MDG fått mye oppmerksomhet for ønsket om et bilfritt sentrum og ny parkeringsavgift.

– Vi må nok være så ærlig å innrømme at oppmerksomheten vi har fått i Oslo, på kort sikt slår inn på meningsmålingene. På lang sikt skal MDG vise at våre tiltak og virkemidler inngår i en helhetlig omlegging som fungerer, sier Une Aina Bastholm, som er innstilt av valgkomiteen som ny nasjonal talsperson for MDG.

– Dere taper velgere til SV. Er det klimavelgere som søker en bredere, politisk profil?

– Vi er ikke så opptatt av hvem vi lekker til. Jeg tror vi konkurrerer om mange velgere, både fra SV, Høyre og ikke minst Arbeiderpartiet, sier Bastholm.

LES OGSÅ: Erna frir – Hareide har nøkkelmakten

LES OGSÅ: Sylvi-trøbbel for Ap-Jonas

 

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

ANNONSE

BILDER

Nyhet

På Vårt Lands ferske gallup får SV 5,7 prosent – det høyeste nivået på tre år. Samtidig har konkurrenten MDG tapt suksess-veksten de siste årene og ville i dag bare beholdt dagens ene mandat på Stortinget. SV er nå nesten 3 prosent større enn MDG.

– SV har blitt et mye tydeligere parti, sier Anders Todal Jenssen, professor på Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

Sosialistisk Venstreparti mobiliserer nå stemmer fra både MDG, egne sofavelgerne og storebror Ap. Todal Jenssen mener SV blir oppfattet som mer radikal enn det de gjorde for bare noen måneder siden. Det vinner de velgere på.

– Det er bra å fremstå som radikal når opinionen føler at det haster, slik som i flyktningpolitikken. En skarpere profil kan ha bidratt til å mobilisere velgere, sier Todal Jenssen.

LES MER: Miljøpartiene under sperregrensen

Ut av skyggen

Det er partisekretær i SV, Kari Elisabeth Kaski, enig i:

– Det er gledelig at SV markerer seg som et alternativ til andre partier på Stortinget.

Hun håper på at SV kan utfordre Arbeiderpartiet, og samtidig appellere til miljøvelgerne i tiden frem mot stortingsvalget i 2017.

– Hva er det som gjør at dere nå mobiliserer velgere fra grupper som dere tidligere tapte til?

– Jeg tror at vi har kommet oss ut av skyggen til Ap, og at vi nå lykkes med å vise oss frem som et parti med alternative løsninger på samfunnsproblemene, svarer Kaski.

LES MER: Hareide: SV-adjø gir flere muligheter

Grønn motvind

Før lokalvalget i fjor høst flokket mange unge og radikale velgere i «SV-segmentet» seg heller bak et MDG i fremgang. Dermed lå MDG godt over sperregrensen på mange målinger. Kommentatorer spådde SV et liv utenfor Stortinget – og MDG som radikal arvtaker.

Todal Jenssen tror velgere som nå gir SV vekst, lar seg engasjere av miljøpolitikk, men at de samtidig er interessert i andre politiske tema. MDG oppnår bare 3 prosent oppslutning. Det er bare 0,2 prosent over forrige stortingsvalg.

– Siden MDG mangler en sterk politisk profil på andre områder enn miljø blir de sårbare når andre saker står høyt på den politiske dagsorden, forklarer Todal Jenssen.

Flere andre målinger den senere tiden plasserer MDG tydelig på et lavt 3-tall.

– Hovedgrunnen til dette er valgresultatet, tror nasjonal talsperson i MDG, Hilde Opoku.

Hun sier partiet bruker mye energi på å bygge opp organisasjonen etter det gode lokalvalget.

– Vi har vokst fra 20 til 300 lokallag. Vi bygger opp erfaring og omstiller organisasjonen vår. Det krever at vi retter mye av ressursene våre inn i organisasjonen, ikke ut mot velgerne. Da er det naturlig at tallene peker nedover.

LES MER: Varsko om høstbråk

Helhetlig endring

I Oslo har MDG fått mye oppmerksomhet for ønsket om et bilfritt sentrum og ny parkeringsavgift.

– Vi må nok være så ærlig å innrømme at oppmerksomheten vi har fått i Oslo, på kort sikt slår inn på meningsmålingene. På lang sikt skal MDG vise at våre tiltak og virkemidler inngår i en helhetlig omlegging som fungerer, sier Une Aina Bastholm, som er innstilt av valgkomiteen som ny nasjonal talsperson for MDG.

– Dere taper velgere til SV. Er det klimavelgere som søker en bredere, politisk profil?

– Vi er ikke så opptatt av hvem vi lekker til. Jeg tror vi konkurrerer om mange velgere, både fra SV, Høyre og ikke minst Arbeiderpartiet, sier Bastholm.

LES OGSÅ: Erna frir – Hareide har nøkkelmakten

LES OGSÅ: Sylvi-trøbbel for Ap-Jonas

 

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

ANNONSE
397874_NP.jpg

Strever med å parkere bilpakke

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

ANBEFALINGENE