Nyheter

Kirken vil friste mannen i gata med dåp

Reklamekampanjen på Oslo-trikkene koster Den norske kirke 130.000 kroner. – Den vil nok ikke flytte fjell, sier reklamemann Kjetil Try.

Bilde 1 av 2

Neste uke vil reklameplakater for dåp pryde Oslos busser, trikker og t-baner. Den norske kirke har brukt 130.000 kroner på lokke mannen i gata med vannet fra døpefonten.

– Vi har gjort veldig mye av arbeidet selv, og har bare fått litt ekstern hjelp med designet på slutten. Samtidig fikk vi en god avtale med Oslo Sporveier, sier kommunikasjonsrådgiver Finn Folke Thorp.

Kirken har de siste årene slitt med å få folk til å døpe barna sine. 2015 skulle bli det store dåpsåret i Den norske kirke. Fasiten er at mer enn 900 færre barn ble døpt i 2015, sammenlignet med året før. Nå prøver de å snu den negative trenden.

– Med denne kampanjen vil vi formidle glimt av hva dåp er med ord og bilder. Vi vil gjerne ønske velkommen til dåp og bidra til refleksjon med disse enkle plakatene, sier biskop Ole Christian Kvarme i en pressemelding.

Flytter ikke fjell

Reklame-nestor Kjetil Try er usikker på om det er nok med noen reklameplakater på trikken for å påvirke folk til å la seg døpe.

– Det høres ikke ut som en kampanje som vil flytte fjell eller gjør at folk løper i hopetall til kirken. Det er ikke så lett heller, når det er sagt, sier Try, som understreker at han synes det er vanskelig å være bastant når han ikke har sett kampanjen.

Try tror likevel at forsøket kan ha noe for seg:

– Den kan si noe om en kirke som er åpen for alle og som er opptatt av å nå ut til folk. Og det er sikkert noe kirken har behov for å snakke om, sier han.

Dør til dør-aksjon

Barnedåp har vært en tradisjon i det norske samfunnet i århundrer. Dåpen markerer tilhørighet til kirken og den kristne tro. I tillegg til dåpskampanjen på busser, trikker og T-baner, har mange av menighetene i Oslo bispedømme lagt ekstra vekt på å synliggjøre dåpen lokalt. Sørøst i Oslo har menighetene satt i gang kampanjen «Aksjon dåp» der foreldre som er medlemmer og har nyfødte barn får brev fra kirken. I Manglerud og Lambertseter menigheter går medarbeidere fra dør til og dør og inviterer til dåp. På østkanten har flere menigheter arrangert dåpsfester.

Dåpsløftet

2015 var året da kirken valgte dåp som ett av flere satsningsområder. I samarbeid med bispedømmene oppfordret Kirkerådet alle kirkens ansatte til å jobbe bevisst med dåp og trosopplæring.

Et eget magasin, Dåpsløftet, ble sendt ut til alle menighetene. Målet med magasinet var å motivere til en innsats for å bremse nedgangen i antall døpte. Det er første gang Oslo bispedømme reklamerer for kirkelige handlinger i kollektivtrafikken.

– Flere i kirken tenker nytt om rekruttering til dåp og dette vises i aksjoner for å intensivere kommunikasjonen med foreldre og en mer fleksibel tilrettelegging for dåp. Eksempler på dette er Aksjon dåp i Stavanger bispedømme, Drop-in-dåp og dåpsfest i flere Oslo-menigheter, skriver Kirkerådet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter