Nyheter

Her er vigselsliturgien for likekjønnede par

Ut med mann og kvinne, inn med kjærlighetshyllest

Les de nye bibeltekstene nederst i saken!

Her leser du hele forslaget til ny vigselsliturgi for likekjønnede – og se hva som er forskjellig fra dagens liturgi.

Vårt Land har fått to prester, som jevnlig tar i mot par som kommer til Den norske kirke for å gifte seg, om å gå gjennom forslaget til ny vigselsliturgi for likekjønnede par – som også kan brukes av heterofile par.

– Mye er gjenkjennelig fra den gamle vigselsliturgien, noe jeg også hadde forventet, men spesielt på ett område synes jeg den er problematisk: Det finnes ikke noen tydelige ord som viser til at Gud har innstiftet ekteskapet. Dermed forsvinner også noe av begrunnelsen for å utføre selve handlingen, sier Dag Håland. Han er sokneprest i Vardåsen menighet i Asker, og er en av mange prester om synes det vanskelig å vie homofile og lesbiske.

LES MER: På vei mot én vigselsliturgi

I Trondheim liker Silje Kristin Meisal det hun leser:

– Jeg blir først og fremst veldig glad. Nå kan jeg, uavhengig om det er likekjønnede eller ulikkjønnede par, bruke den samme liturgien.

Meisal er prest i Sverresborg menighet i Trondheim, og har ingen problemer med å vie to mennesker med samme kjønn.

Skal behandle utkastet

Det nyvalgte Kirkerådet skal ha sitt første møte neste uke. To måneder etter at Kirkemøtet vedtok at likekjønnede par skal få gifte seg i Den norske kirke, skal Kirkerådet behandle utkastet til den nye liturgien.

Nemnd for gudstjenesteliv (NFG) startet liturgiarbeidet allerede før Kirkemøtet i Trondheim, så nemnden kunne bare finpusse utkastet på møtet i mai.

LES MER: Norske prester vil måtte vie folk med nytt kjønn

Nå har sekretariatet i Kirkerådet gått gjennom forslaget:

– Det er lagt vekt på at de nye vigsels- og forbønnsliturgiene for likekjønnede ligger nært opptil någjeldende vigsels- og forbønnsliturgier, skriver de i sakspapirene til kirkerådsmøtet.

Derfor følger forslaget som legges fram for Kirkerådet langt på vei NFGs forslag.

Inn med kjærlighetshyllest

På ett punkt er den nye vigselsliturgien blitt mye annerledes – og det er bibeltekstene som leses av prest før selve ekteskapsinngåelsen (se egen sak).

Ut går begrepene mann og kvinne, inn kommer kjærlighetshyllest fra Det gamle og Det nye testamentet.

LES MER: Tutus datter giftet seg med kvinne – ble presset ut av prestejobben

I den nye liturgien er de innledende skriftordene, 1 Mosebok 1 og Matteus 19, som tradisjonelt har konstituert ekteskapet, tatt bort. I stedet er tekster fra Salmenes bok og 1. Johannes brev, puttet inn.

Vil ta liturgien i bruk

Meisal synes de nye tekstene «passer bedre i vielser» enn de gamle:

– I den gamle liturgien er tekstene mer begrenset, og handler om mann og kvinne, at de må være fruktbare og bli mange. De nye tekstene synes jeg rommer så mye mer: De handler om kjærlighet, det mest sentrale når to mennesker velger hverandre. Tekstene løfter perspektivet langt over paret, og over oss og setter oss inn i en sammenheng med Guds kjærlighet og, med Jesus.

– Kommer du til å oppfordre også heterofile til å ta den nye liturgien i bruk?

– Ja, absolutt. Jeg synes det er både ryddig og jeg slipper å bruke ord som ekskluderer homofile som er tilstede.

LES MER: Den norske kirke på 100 minutt

Dropper ordene «brudeparet» og «brudefolkene»

Sokneprest Håland i Asker mener «de nye tekstene er flotte, men de er ikke spesielt myntet på ekteskap.

– De er ord som passer inn i et hvert godt menneskelig fellesskap.

Håland, som selv har viet over 400 par i løpet av sitt presteliv, sier at han også biter seg merke i at «brud» og «brudgom» ikke er begreper i den nye liturgien.

Nemnd for gudstjenesteliv har også valgt å droppe ordene «brudeparet» og «brudefolkene», slik den nye ekteskapsloven omtaler paret som. I stedet for de «to kjønnede ordene» går nemnden for ordet «paret» i første del av liturgien og ordet «ekteparet» etter erklæringen om at ekteskapet er inngått.

Etterlyser begrunnelse for ekteskapet

– Kunne du brukt den nye liturgien for å vie heterofile par, Håland?

– Det ville blitt et kvasiekteskap. Den nye liturgien mangler en begrunnelse for ekteskapet. «Når to mennesker velger å leve sammen stadfester Gud dette fellesskapet med sin velsignelse», er lagt til i den nye liturgien. Det er klart Gud vil velsigne et hvert godt menneskelig fellesskap når mennesker ber om det, men å kalle det ekteskap er problematisk, sier han.

Liturgien for vigsel for likekjønnede par skal sendes på høring i Den norske kirke kort tid etter at Kirkerådet har fattet sitt vedtak neste uke.

Dette er forslaget til nye tekster som skal leses av presten før ekteskapsinngåelsen:

Når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap, stadfester Gud dette fellesskapet med sin velsignelse.

Det er Guds gode gave.

Å leve sammen i ekteskap er å leve i tillit og kjærlighet, dele gleder og sorger og trofast stå ved hverandres side livet ut.

Det står skrevet i Salmenes bok:

Herre, til himmelen rekker din miskunn, din trofasthet når til skyene. Din rettferd er som mektige fjell som det store havdyp er dine dommer. Herre, du berger både mennesker og dyr. Hvor dyrebar er din kjærlighet, Gud! I skyggen av dine vinger søker menneskebarna ly. De får nyte overfloden i ditt hus, du lar dem drikke av din gledes bekk. For hos deg er livets kilde, i ditt lys ser vi lys. (Sal 36, 6-10)

Det står skrevet i Johannes' første brev:

Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet. Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham. Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss. (1 Joh 4, 7-12)

Dette er dagens tekster før ekteskapsinngåelsen:

Han har ordnet det slik at mann og kvinne skal være ett og stadfestet dette fellesskapet med sin velsignelse.

Ekteskapet er Guds gode gave.

Å leve sammen som mann og kvinne er å leve i tillit og kjærlighet, dele gleder og sorger og trofast stå ved hverandres side livet ut.

Guds ord vitner om ekteskapet at det er hellig og ukrenkelig.

Det står skrevet i Første Mosebok:

Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere!» (1 Mos 27-28a)

Og vår Herre Jesus Kristus sier:

Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem som mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp. Så er de ikke lenger to; de er én kropp. Og det som Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille. (Matt 19, 4-6)

Les mer om mer disse temaene:

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter