Nyheter

Lytternes nye strenger

Jeg kan ramse opp de 20 første CD-platene jeg kjøpte, men husker ikke hvilke låter jeg streamet på vei til jobb i går.

Det var en gang da det å kjøpe musikk var ordentlig stas. Jeg minnes godt turene til platebutikken med kompisene på 90-tallet; vi kunne gå fra hylle til hylle i time etter time – og det var en veloverveid beslutning når man brukte 150 kroner av ukelønna på 10-15 sanger av ett og samme band. På denne tida var jeg med på å gi ut en EP, og jeg husker stoltheten da jeg så min egen musikk i platehylla hos den eneste sjappa som fremdeles ikke var overtatt av kjedene.

Når jeg rusler til jobb i dag, ser jeg flere mennesker som går rundt med overdimensjonerte øretelefoner godt tredd nedover ørene enn det er folk som prater med hverandre. Vi betaler 99 kroner i måneden og hører på så mye musikk vi vil. Vil du spre musikken din, tar det deg maks fem minutter å opprette bruker og laste opp musikk på internett. Soundcloud og andre brukerbaserte musikktjenester gjør den vanlige mann i gatas musikk mye mer tilgjengelig.

LES MER: Forfatter lar deg lytte til sin nye bok – helt gratis

Inntektssvikt

Da Warner Music Group for to uker siden rapporterte at streaming er blitt den største inntektskilden, var det en historisk milepæl. Det var første gang et stort plateselskap kunne melde om at slike nettbaserte tjenester gir mer klingende mynt i kassa enn både CD-er og vinyl. Dette skjedde ett år etter at Warner tok grep for å få bukt med trenden, og gir et godt bilde av Spotify og Apple Music sin innvirkning på bransjen. Men Warner er ikke det eneste selskapet som må endre seg. Apple meldte i forrige uke at det ikke lenger er et spørsmål om salg av nedlastbar musikk vil opphøre, men når. Ifølge digitalmusicnews.com forbereder Apple seg til å kutte denne tjenesten innen to år. Bare i år forventer de en nedgang på opptil 25 prosent på nedlastet musikk.

LES MER: Livet etter videosjappa

Sjela forsvinner

I løpet av de siste 25 årene har vi gått fra Walkman til Discman og mp3-spiller, fra Napster til Spotify, fra kassetter til tilnærmet gratis musikk på internett. Bare radioen har blitt med meg på hele reisen. Ifølge NRK er det i dag under 20 uavhengige platebutikker igjen i Norge, og tilbake står noen få kjedesjapper og nordmenns stadig økende tendens til å benytte seg av digital musikk. Du og jeg kan høre mye mer musikk for mye mindre penger, men mye av sjela og hjertet i min musikkinteresse har forsvunnet med de håndfaste utgivelsene. Det er et tankekors.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter