Kunsten har alltid vore opptatt av brennbare og eksistensielle spørsmål. Å gå dit det brenn, er noko anna enn å springe etter brannbilar. Både kunsten og journalistikken fungerer best når ein evnar å løfte blikket og utforske si samtid, sjølv om dette kan gjerast med eit vell av ulike innfallsvinklar.
Det finst aldri ei eintydig retning i kunsten, og slik skal det heller ikkje vere. Likevel kan ein sjå nokre linjer som utviklar seg over tid. Ei linje eg har skrive mykje om her i avisa, er korleis religionen i større grad enn tidlegare er gjenstand for kunstnarisk handsaming, ikkje minst i film, teater og litteratur. I Noreg ser vi ei omforming av det religiøse landskapet som spelar inn i kunsten. Det opne klimaet gjer at forfattarane ikkje er redde for å gå inn i bibelsk stoff, heller ikkje for å skrive bønetekstar direkte vendt mot Gud. Forteljingane frå norske, muslimske miljø er også i ferd med å bli fleire.
LES OGSÅ: «Med disse låtene er Sigvart Dagsland best i landet»
Politisk vending
Parallelt med den religiøse vendinga i kunsten, ser vi også ei ny politisk vending. For kunstnarar i dag er det heilt naturleg å uttrykke ein politisk bodskap, anten det skjer i form av Aslak Borgersruds proforma-tango eller Espen Stuelands økokritiske essays.
Artisten og journalisten Borgersrud, kjent blant anna frå Gatas Parlament og som Dags- avisens «slask på Tinget», uttalte denne veka til Vårt Land at det ligg ei politisk haldning og ein politisk grunntanke i alt han gjer. «Jeg nekter å gå med på ideen om at musikere ikke skal blande seg i politikk. Hvis man først skal si noe, bør man ha noe å si. Det trenger ikke nødvendigvis være politiske slagord eller konkrete budskap, men på en eller annen måte forteller du gjennom låtene hvor du kommer fra og hvor du står i verden,» uttalte Borgersrud.
LES OGSÅ: Popartister protesterer mot flyktningpolitikk
Klimakrise
Forfattaren Stueland, ein av initiativtakarane til Forfatternes klimaaksjon §112, kom tidlegare i år med essaysamlinga 700-årsflommen. 13 innlegg om klimaendringer, poesi og politikk. I morgon held han eit miniforedrag på Litteraturhuset i Oslo om forholdet mellom poesi og klimakrise. I det same arrangementet snakkar forfattaren Aasne Linnestå om bindingane mellom poesi og politikk.
Ringrevane Jan Erik Volds og Egil Kapstads kunstnariske inngang til flyktningkrisa, føyer seg til det same biletet, som kunne utvidast med ei rekke yngre kunstnarskap, i tillegg til arrangement à la «Dugnad for flyktningene»-konsertar.
Norske kunstnarar vågar å vere samfunnsaktuelle og engasjerte, førti år sidan 1970-talet. Det tyder ikkje at politikken først no piplar fram frå den kunstnariske gløymsla. At den politiske kunsten aldri har vore død, er sikkert. Ei utstilling på Kunstnernes Hus i fjor heitte Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914-2014. Det politiske har alltid lege der, slik det religiøse også har lege i bakgrunnen. Forskjellen er kanskje at vi no kan snakke ope om politikk og reli-gion igjen, utan den snikande redsla for å bli brennmerka.
SE VIDEO: Flyktningene på havets bunn - i stein
Merkbare vindar
All kunst kan seiast å vere politisk. Og det kan fort bli reduserande både å trekke fram dette kjennemerket og å gi det til den mest eksplisitte kunsten, som i større grad risikerer å bli overtydeleg og datert. Men vindane merkast, den nye vinen kjem på nye flasker.
Den engasjerte kunstnaren unnskylder seg ikkje for at ho er til.
LES OGSÅ: Slik påvirker terroren oss - selv om den er langt unna