ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

Beethoven tar av i Kina

Beethoven har for første gang gått forbi Mozart i popularitet. I Kina er han en farsott. Han er den som går på barrikadene for oss – med skjønnheten på slep.

ANNONSE
ANNONSE

Ludwig van Beethoven

  • Tysk komponist 
(1770 – 1827).
  • Kjent blant de fleste
for blant annet «Skjebnesymfonien», «Pastorale­symfonien», Symfoni nr. 9 (Ode til gleden), frihetsoperaen Fidelio, Måneskinns­sonaten og 31 andre pianosonater, strykekvartetter.
  • Etter en roligere ­periode skyter han nå fart på ­konsertprogrammene. Og hver måned utgis det et ­tosifret tall innspillinger med musikken hans over hele verden.
Kommentar

Peidekefen, Beidufen, Huatuofen, Fidefen, Baidihoufen, Peituowen, Peidehuafen, Beituofen – kjært barn har mange navn i Kina. Til slutt ble det bestemt at det offisielle navnet på den ­ekstremt folkekjære komponisten Ludwig van Beethoven skulle skrives (oversettes): Beiduofen. I Kina er musikken hans en farsott.

Beethoven foran Mozart

Samtidig viser den største av ­popularitetsbarometrene for klassisk musikk – Classic FM’s Hall of Fame – at Beethoven akkurat nå ligger et hestehode foran Mozart. Begge spilles og lyttes til av millioner på millioner hver dag. Det er første gang i løpet av de 21 årene med lister at dette har skjedd. Den nye posisjonen har blant annet med Oscar-filmen The King’s Speach (Kongens taler) å gjøre – hvor Beethovens sjuende symfoni ble brukt med stor suksess. «Men», sier juryen: «Beethovens musikk er allerede så universelt populær at samme hvilken by du enn lander i i verden og hvilken gate du går i, vil noen kjenne Beethovens musikk».

ANMELDELSE: – Ballettens ukronete konge velger Oslo

Klare for opprør

Hvorfor? 
– går det an å spørre. Mens ­Mozart stryker oss mildt over huden, står Beethoven på barrikadene. Kan det være at vi i forvirringens tidsalder har trengt Mozart for å mildne presset, få oss til å tro på livet, det er nærhet og varme i Mozarts ­musikk? Mens vi i dag er klare for opprøret mot undertrykkende samfunnsstrukturer, fremmedgjøring og svart urettferdighet – her er Beethoven på plass, barrikade­stormeren i sin tid, som talte Roma og keisere midt imot i tale og musikk?

ANMELDELSE: Vet du hva en «schubertiade» er?

Hatet autoriteter

Hvorfor, for eksempel, kommer den enorme populariteten blant vanlige mennesker i Kina akkurat nå – og har vært det i lang tid, tross forbud? De som forsker mener det har med liv og lære å gjøre – Beet­hoven levde ut holdningene sine, han sang bokstavelig talt ut. Han hadde det vanskelig med autoriteter, politiske som andre. Som han skrev til mesenen som sørget for at han hadde til livets opphold, Prins Lichnowsky: «Hva De er, skyldes deres fødsel. Jeg er hvem jeg er i kraft av mine anstrengelser».

ANMELDELSE: «Isnende skummel opera»

Slo knockout

På begynnelsen av 1970-tallet, da det kultur­revolusjonære Kina forkastet alt som var gammelt og utenlandsk, lot en ung kineser – Cai Jindong – seg inspirere av Beiduofen, «vår» Beethoven. Han var hos en ­kamerat, de hørte illegalt på vestlig, klassisk musikk. Beethoven slo knockout på ham. I dag har han en internasjonal karriere som dirigent.

«Vi var flasket opp med krav om å lytte til de voksne, til ­lærerne, til politikerne. Beethoven virker derimot helt frigjort. Han befridde seg gjennom sin musikk – han har gitt mange ­kinesere troen på at også de kan bli frie. Kineserne er virkelig imponert av hans ånd», sier Cai Jindong i et intervju med danske Weekendavisen.

LES MER: Moddi fikk ikke fremføre Pussy Riots protestlåt i norsk kapell

Psykisk press

Fu Lei, mannen som ga Beethoven sitt kinesiske navn, endte sine dager som forfulgt intellektuell i Kultur­revolusjonens kaos. Etter massivt fysisk og psykisk press fra rødegardistenes side, valgte han 
og hans kone å henge seg i sin egen stue. Det hadde store personlige omkostninger å stikke­ seg ut fra mengden, enn si vende­ seg mot Vesten for å hente­ ­inspirasjon.

LES MER: – Folkeopplysningsfilmene viser et Norge som er forsvunnet

Størm av kinesiske musikere

I dag strømmer kinesiske musikere til Vesten, med seg i sekken har de en enorm teknikk og markant musikalitet, som gjør at vestlige musikere kan føle seg truet. Beethoven er en selvfølgelig del av repertoaret, akkurat som de andre klassikerne (­Mozart, Schubert, Brahms, Chopin med mere) er det. Det interessante er ikke minst hvordan kineserne nytolker Beethoven etter sitt lynne og sine behov – og om det vil få noen betydning for hvordan vi ser på mesteren. Er det der fornyelsen av «den mest populære» kan komme fra?

Publisert: 5. mai 2016
ANNONSE
Kommentar

Peidekefen, Beidufen, Huatuofen, Fidefen, Baidihoufen, Peituowen, Peidehuafen, Beituofen – kjært barn har mange navn i Kina. Til slutt ble det bestemt at det offisielle navnet på den ­ekstremt folkekjære komponisten Ludwig van Beethoven skulle skrives (oversettes): Beiduofen. I Kina er musikken hans en farsott.

Beethoven foran Mozart

Samtidig viser den største av ­popularitetsbarometrene for klassisk musikk – Classic FM’s Hall of Fame – at Beethoven akkurat nå ligger et hestehode foran Mozart. Begge spilles og lyttes til av millioner på millioner hver dag. Det er første gang i løpet av de 21 årene med lister at dette har skjedd. Den nye posisjonen har blant annet med Oscar-filmen The King’s Speach (Kongens taler) å gjøre – hvor Beethovens sjuende symfoni ble brukt med stor suksess. «Men», sier juryen: «Beethovens musikk er allerede så universelt populær at samme hvilken by du enn lander i i verden og hvilken gate du går i, vil noen kjenne Beethovens musikk».

ANMELDELSE: – Ballettens ukronete konge velger Oslo

Klare for opprør

Hvorfor? 
– går det an å spørre. Mens ­Mozart stryker oss mildt over huden, står Beethoven på barrikadene. Kan det være at vi i forvirringens tidsalder har trengt Mozart for å mildne presset, få oss til å tro på livet, det er nærhet og varme i Mozarts ­musikk? Mens vi i dag er klare for opprøret mot undertrykkende samfunnsstrukturer, fremmedgjøring og svart urettferdighet – her er Beethoven på plass, barrikade­stormeren i sin tid, som talte Roma og keisere midt imot i tale og musikk?

ANMELDELSE: Vet du hva en «schubertiade» er?

Hatet autoriteter

Hvorfor, for eksempel, kommer den enorme populariteten blant vanlige mennesker i Kina akkurat nå – og har vært det i lang tid, tross forbud? De som forsker mener det har med liv og lære å gjøre – Beet­hoven levde ut holdningene sine, han sang bokstavelig talt ut. Han hadde det vanskelig med autoriteter, politiske som andre. Som han skrev til mesenen som sørget for at han hadde til livets opphold, Prins Lichnowsky: «Hva De er, skyldes deres fødsel. Jeg er hvem jeg er i kraft av mine anstrengelser».

ANMELDELSE: «Isnende skummel opera»

Slo knockout

På begynnelsen av 1970-tallet, da det kultur­revolusjonære Kina forkastet alt som var gammelt og utenlandsk, lot en ung kineser – Cai Jindong – seg inspirere av Beiduofen, «vår» Beethoven. Han var hos en ­kamerat, de hørte illegalt på vestlig, klassisk musikk. Beethoven slo knockout på ham. I dag har han en internasjonal karriere som dirigent.

«Vi var flasket opp med krav om å lytte til de voksne, til ­lærerne, til politikerne. Beethoven virker derimot helt frigjort. Han befridde seg gjennom sin musikk – han har gitt mange ­kinesere troen på at også de kan bli frie. Kineserne er virkelig imponert av hans ånd», sier Cai Jindong i et intervju med danske Weekendavisen.

LES MER: Moddi fikk ikke fremføre Pussy Riots protestlåt i norsk kapell

Psykisk press

Fu Lei, mannen som ga Beethoven sitt kinesiske navn, endte sine dager som forfulgt intellektuell i Kultur­revolusjonens kaos. Etter massivt fysisk og psykisk press fra rødegardistenes side, valgte han 
og hans kone å henge seg i sin egen stue. Det hadde store personlige omkostninger å stikke­ seg ut fra mengden, enn si vende­ seg mot Vesten for å hente­ ­inspirasjon.

LES MER: – Folkeopplysningsfilmene viser et Norge som er forsvunnet

Størm av kinesiske musikere

I dag strømmer kinesiske musikere til Vesten, med seg i sekken har de en enorm teknikk og markant musikalitet, som gjør at vestlige musikere kan føle seg truet. Beethoven er en selvfølgelig del av repertoaret, akkurat som de andre klassikerne (­Mozart, Schubert, Brahms, Chopin med mere) er det. Det interessante er ikke minst hvordan kineserne nytolker Beethoven etter sitt lynne og sine behov – og om det vil få noen betydning for hvordan vi ser på mesteren. Er det der fornyelsen av «den mest populære» kan komme fra?

Publisert: 5. mai 2016
ANNONSE

Ludwig van Beethoven

  • Tysk komponist 
(1770 – 1827).
  • Kjent blant de fleste
for blant annet «Skjebnesymfonien», «Pastorale­symfonien», Symfoni nr. 9 (Ode til gleden), frihetsoperaen Fidelio, Måneskinns­sonaten og 31 andre pianosonater, strykekvartetter.
  • Etter en roligere ­periode skyter han nå fart på ­konsertprogrammene. Og hver måned utgis det et ­tosifret tall innspillinger med musikken hans over hele verden.