ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Som abonnent på Vårt Land får du:

Läs mer

– Jeg ser gnisten i øynene på unge musikere

Amerikanerne har erstattet kunst med et egoistisk behov for ­penger og suksess, mener Little Steven. Men for oss nordmenn er det forsatt håp.

ANNONSE
ANNONSE

Notodden Bluesfestival

  • Knutepunktfestival for blues. Er blitt arrangert årlig siden 1988. Europas største bluesfestival. Besøkes årlig av omlag 35.000 mennesker.
  • Besøkes hvert år av flere av verdens største blues- og rockeartister.
  • Arrangerer Band Camp 1 og 2, et rockeseminar for unge musikere som søker om deltakelse.
  • Mottok i 2010 prisen Keeping The Blues Alive fra den amerikanske blues­organisasjonen Blues ­Foundation.
Kultur

– Samholdet og brorskapet som tidlig var en helt sentral del av populærmusikken, er gradvis blitt mer og mer borte, sier Steven Van Zandt.

Da Vårt Land treffer ham på Notodden Bluesfestival, er han mest opptatt av hvor viktig det er å bevare musikkgleden hos de unge, ikke minst når det gjelder rocken og bluesens bandkultur.

– Jeg tror samholdet i bandkulturen gjør verden til et bedre sted å leve. At dette brorskapet blir borte, er trist, ja, det er ­direkte faretruende for en menneskehet som bør være mer opptatt av hverandre, sier 65-åringen.

LES OGSÅ: «Rocken er i ferd med å forsvinne fordi så få unge har behov for å gjøre opprør»

Norske artister imponerer

Steven Van Zandt vokste opp sammen med Bruce Spring­steen, og begynte å spille gitar og mandolin i hans E Street Band i 1975. Siden har han også fått en ­solokarriere som artist, men også som skuespiller i TV-seriene Sopranos og Lilyhammer.

På sitt eget plateselskap, Wicked Cool Records, har Little Steven allerede signert de norske bandene The Beat Tornados og Cocktail Slippers. I sitt eget radio­program, Little Stevens ­Underground Garage, som han har drevet siden 2002, spiller han stadig norske artister.

– Jeg vil fremme god musikk som betyr noe, i motsetning til musikk som kynisk konstrueres for å generere flest mulig penger. Her er det norske artister ­imponerer meg, fordi så mange­ av dem helt tydelig er forank­ret i en musikktradisjon som stikker atskillig dypere enn de musikalske­ strømningene som skyller over oss i dag.

– Er det fordi du selv er blitt en litt eldre mann du mener ­populærmusikken var bedre før?

– Nei, langt i fra. Det er fordi musikken var bedre. På 1950- og 60-tallet var først blues, deretter rock en viktig stemme i samfunnet, som også handlet om ­politikk og religion. Den berørte dype strenger som hadde med menneskeverdet, og vår eksistens å gjøre. Den handlet dess­uten om at unge mennesker kunne få lov til å utvikle en egen identitet.

LES OGSÅ: Han er Canadas best bevarte rockehemmelighet

Rocker verden

Det var det siste han opplevde så sterkt på 1960-tallet sammen med Bruce Springsteen og de andre bandkollegaene.

– Den flammen vil jeg gjøre mitt for å gjenskape. Det er fremdeles gnister. Jeg ser den i ­øynene på de unge musikerne her på Notodden.

Little Steven opplevde at rocken mistet mye av fotfestet på begynnelsen av 1990-tallet, til fordel for blant annet hip hop, pop og elektronisk musikk. Samtidig så han at Bruce Springsteen og bandet hans fortsatte å trekke titusener til store arenaer verden rundt.

– Det mest oppmuntrende var at det i tillegg til gamle, trofaste­ fans, var forbausende mange unge mennesker. Rocken var ikke så død som mange hevdet. Selv om enda flere hevder det i dag, rocker fremdeles Bruce og flere andre verden.

Nytt opprør

Little Steven tramper bootsene sine godt i bakken utenfor hotellet på oversiden av Notodden sentrum.

– Det handler om ikke å miste fundamentet vårt, det musikalske og det menneskelige, som jeg mener er nært knyttet til hverandre. Det er det jeg vil gjøre mitt for å ivareta, der det fremdeles er grunnlag for det. For eksempel her på Notodden, ja, i hele Norge.­ For så vidt også en del andre steder i Europa, men ikke i USA.

– Hvorfor ikke i USA?

– Fordi vi har sluttet å respektere vår egen kultur. Amerikanerne ignorerer rett og slett det som var med på å bygge landet. Kunst og identitet er blitt erstattet av et stadig større behov for penger og suksess. Vi trenger et nytt opprør, med samme intensitet som det Chuck Berry og Bob Dylan stod i bresjen for da jeg var liten gutt.

Blåsearrangør

Mannen som i 2014 ble innlemmet i Rock'n Roll Hall Of Fame, som medlem av E Street Band, underviste tidligere denne uken på en skole i Heddal. Nå skal han drille inn blåsearrangementene til en låt elever på bluesfestivalens egen bandskole har komponert. Festivalen har drevet skolen siden 1989. Odd Nordstoga var tidlig elev der.

– Vi gir oss ikke før det blir 100 prosent, sier Little Steven.

Lydtekniker Njål Frode Lie i Notodden Bluesfestivals eget lydstudio, er ikke overrasket over måten Little Steven får de unge blåserne på tå hev.

– Det få vet, er at Little Steven var profesjonell blåsearrangør før han begynte som musiker i Bruce Springsteens E Street Band. Han er i tillegg utrolig engasjert, skryter Lie.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Fredrik Engelsen (12) fra Bergen er på Band Camp for første gang. Møtet med Little Steven, har ikke gjort lysten på å bli profesjonell musiker mindre.

– Det er utrolig gøy og inspirerende å jobbe med en slik fyr, sier trompetspiller Fredrik.

– Enig. Men for meg er det ikke noe mål å bli proff musiker. Og jeg er heller ikke starstruck, selv om jeg godt vet hvem Little Steven er, smiler Ingrid Helgesen.

LES MIN TRO-INTERVJU: Han blir oppringt av flyktninger som holder på å drukne

Takker festivalen

Amund ­Maarud ble årets vinner av Blues­prisen, som ble delt ut torsdag kveld. Han deltok på Notodden Bluesfestivals bandskole allerede som tolvåring. Maarud takket etter overrekkelsen festivalen for alt den hadde betydd for karrieren hans. Også broren, trommeslageren Henrik Maarud, som spilte med Amund på Notodden i forbindelse med utdelingen, har deltatt på den samme bandskolen.

– Min egen bandskole var på gata og i rockeklubbene, det fungerte greit det også, gliser Little Steven.

Publisert: 7. august 2016
ANNONSE
Kultur

– Samholdet og brorskapet som tidlig var en helt sentral del av populærmusikken, er gradvis blitt mer og mer borte, sier Steven Van Zandt.

Da Vårt Land treffer ham på Notodden Bluesfestival, er han mest opptatt av hvor viktig det er å bevare musikkgleden hos de unge, ikke minst når det gjelder rocken og bluesens bandkultur.

– Jeg tror samholdet i bandkulturen gjør verden til et bedre sted å leve. At dette brorskapet blir borte, er trist, ja, det er ­direkte faretruende for en menneskehet som bør være mer opptatt av hverandre, sier 65-åringen.

LES OGSÅ: «Rocken er i ferd med å forsvinne fordi så få unge har behov for å gjøre opprør»

Norske artister imponerer

Steven Van Zandt vokste opp sammen med Bruce Spring­steen, og begynte å spille gitar og mandolin i hans E Street Band i 1975. Siden har han også fått en ­solokarriere som artist, men også som skuespiller i TV-seriene Sopranos og Lilyhammer.

På sitt eget plateselskap, Wicked Cool Records, har Little Steven allerede signert de norske bandene The Beat Tornados og Cocktail Slippers. I sitt eget radio­program, Little Stevens ­Underground Garage, som han har drevet siden 2002, spiller han stadig norske artister.

– Jeg vil fremme god musikk som betyr noe, i motsetning til musikk som kynisk konstrueres for å generere flest mulig penger. Her er det norske artister ­imponerer meg, fordi så mange­ av dem helt tydelig er forank­ret i en musikktradisjon som stikker atskillig dypere enn de musikalske­ strømningene som skyller over oss i dag.

– Er det fordi du selv er blitt en litt eldre mann du mener ­populærmusikken var bedre før?

– Nei, langt i fra. Det er fordi musikken var bedre. På 1950- og 60-tallet var først blues, deretter rock en viktig stemme i samfunnet, som også handlet om ­politikk og religion. Den berørte dype strenger som hadde med menneskeverdet, og vår eksistens å gjøre. Den handlet dess­uten om at unge mennesker kunne få lov til å utvikle en egen identitet.

LES OGSÅ: Han er Canadas best bevarte rockehemmelighet

Rocker verden

Det var det siste han opplevde så sterkt på 1960-tallet sammen med Bruce Springsteen og de andre bandkollegaene.

– Den flammen vil jeg gjøre mitt for å gjenskape. Det er fremdeles gnister. Jeg ser den i ­øynene på de unge musikerne her på Notodden.

Little Steven opplevde at rocken mistet mye av fotfestet på begynnelsen av 1990-tallet, til fordel for blant annet hip hop, pop og elektronisk musikk. Samtidig så han at Bruce Springsteen og bandet hans fortsatte å trekke titusener til store arenaer verden rundt.

– Det mest oppmuntrende var at det i tillegg til gamle, trofaste­ fans, var forbausende mange unge mennesker. Rocken var ikke så død som mange hevdet. Selv om enda flere hevder det i dag, rocker fremdeles Bruce og flere andre verden.

Nytt opprør

Little Steven tramper bootsene sine godt i bakken utenfor hotellet på oversiden av Notodden sentrum.

– Det handler om ikke å miste fundamentet vårt, det musikalske og det menneskelige, som jeg mener er nært knyttet til hverandre. Det er det jeg vil gjøre mitt for å ivareta, der det fremdeles er grunnlag for det. For eksempel her på Notodden, ja, i hele Norge.­ For så vidt også en del andre steder i Europa, men ikke i USA.

– Hvorfor ikke i USA?

– Fordi vi har sluttet å respektere vår egen kultur. Amerikanerne ignorerer rett og slett det som var med på å bygge landet. Kunst og identitet er blitt erstattet av et stadig større behov for penger og suksess. Vi trenger et nytt opprør, med samme intensitet som det Chuck Berry og Bob Dylan stod i bresjen for da jeg var liten gutt.

Blåsearrangør

Mannen som i 2014 ble innlemmet i Rock'n Roll Hall Of Fame, som medlem av E Street Band, underviste tidligere denne uken på en skole i Heddal. Nå skal han drille inn blåsearrangementene til en låt elever på bluesfestivalens egen bandskole har komponert. Festivalen har drevet skolen siden 1989. Odd Nordstoga var tidlig elev der.

– Vi gir oss ikke før det blir 100 prosent, sier Little Steven.

Lydtekniker Njål Frode Lie i Notodden Bluesfestivals eget lydstudio, er ikke overrasket over måten Little Steven får de unge blåserne på tå hev.

– Det få vet, er at Little Steven var profesjonell blåsearrangør før han begynte som musiker i Bruce Springsteens E Street Band. Han er i tillegg utrolig engasjert, skryter Lie.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Fredrik Engelsen (12) fra Bergen er på Band Camp for første gang. Møtet med Little Steven, har ikke gjort lysten på å bli profesjonell musiker mindre.

– Det er utrolig gøy og inspirerende å jobbe med en slik fyr, sier trompetspiller Fredrik.

– Enig. Men for meg er det ikke noe mål å bli proff musiker. Og jeg er heller ikke starstruck, selv om jeg godt vet hvem Little Steven er, smiler Ingrid Helgesen.

LES MIN TRO-INTERVJU: Han blir oppringt av flyktninger som holder på å drukne

Takker festivalen

Amund ­Maarud ble årets vinner av Blues­prisen, som ble delt ut torsdag kveld. Han deltok på Notodden Bluesfestivals bandskole allerede som tolvåring. Maarud takket etter overrekkelsen festivalen for alt den hadde betydd for karrieren hans. Også broren, trommeslageren Henrik Maarud, som spilte med Amund på Notodden i forbindelse med utdelingen, har deltatt på den samme bandskolen.

– Min egen bandskole var på gata og i rockeklubbene, det fungerte greit det også, gliser Little Steven.

Publisert: 7. august 2016
ANNONSE

Notodden Bluesfestival

  • Knutepunktfestival for blues. Er blitt arrangert årlig siden 1988. Europas største bluesfestival. Besøkes årlig av omlag 35.000 mennesker.
  • Besøkes hvert år av flere av verdens største blues- og rockeartister.
  • Arrangerer Band Camp 1 og 2, et rockeseminar for unge musikere som søker om deltakelse.
  • Mottok i 2010 prisen Keeping The Blues Alive fra den amerikanske blues­organisasjonen Blues ­Foundation.