Koret Gla’vox fra Gulset menighet i Skien feiret nylig 25-årsjubileum. Tidligere kormedlem Atle Pettersen kastet seg entusiastisk ut i sangen «Balluba», kompet av det innleide bandet til Oslo Gospel Choir.
Rockevokalisten i bandet Scheen, som ble nummer 2 i X Factor i 2010 og vant Skal vi danse i 2011, har nylig tatt over stafettpinnen etter Ivar Dyrhaug i den musikalske fjernsynsspørreleken Beat for beat.
Men det var i Gulset kirke det hele startet.
– «Balluba» var den første solistoppgaven min i Gla’vox. Det var da jeg bestemte meg for å bli artist. Følelsen av at jeg behersket, og trivdes med, å synge alene foran mange mennesker, var utrolig. Korlederen Odd Jakobsen har uten tvil vært med på å forme meg, sier 26-åringen.
Alle velkommen
Konferansier og ordfører i Skien, Hedda Foss Five, takket for alt Gla’vox har betydd for Skien by, men også for henne personlig.
– Jeg sang aldri solo da jeg var med i koret, men det gjorde ikke noe. Det var kjempegøy å synge uansett. I kveld skal jeg få lov å dirigere «Det kribler i beina», sier ordføreren fornøyd.
LES ANMELDELSEN AV SLETTAHJELLS SISTE PLATE: På sjelesporet
– Gla’vox har aldri hatt opptaksprøver. Her er alle velkommen, uansett sangstemme – eller om de har en funksjonshemming. De som ikke vil synge, kan «kable» eller hjelpe til med lyden. Det viktigste er å gi gode opplevelser som kan gi barna selvtillit, trygghet og ferdigheter som de kan ha nytte av helt til de kanskje sitter på gamlehjemmet, sier Odd Jakobsen, som har ledet Gla’vox siden oppstarten i 1990.
Forelsket Dale
Jazzmusiker Eiolf Dale ble av Rikskonsertene og Norsk Jazzforum kåret til Årets unge jazzmusiker i 2008. Senere er 30-åringen blitt Spellemann-nominert. Nå var han tilbake der det hele startet.
– Det var i Gla’vox jeg første gang kjente på gleden ved å opptre fra en scene og være på turné. Gleden over å bli forelsket i mange av jentene i koret, var ikke mindre, sier Dale.
Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!
Karin Okkenhaug Seim og Jan Kristian Rørvik fra Oslo Gospel Choir, fikk også sin første smak på artistlivet i Gla’vox. Tilbake i Gulset kirke sang de «Jeg vet at Han lever, derfor vil jeg følge Jesus», sammen med barn som sikkert drømte om å få synge i Norges fremste gospelkor, de også.
– Den første solistoppgaven var i Gla’vox, sier Rørvik.
Eget uttrykk
Odd Jakobsen sier Tore Aas i Oslo Gospel Choir har vært et forbilde når det gjelder å spre interessen for gospel og et budskap som favner hele livet. Barnegospelgrupper som Børud-gjengen og Soul Children har også betydd mye. Likevel advarer han menigheter mot å la være å starte barnekor med egne sanger og et eget uttrykk, fordi andre er så flinke.
– Man kan heller låne litt musikerhjelp utenfra til konserter og eventuelle plateinnspillinger. Gla’vox låner musikerne til Oslo Gospel Choir, sier Jakobsen.
Denne uken gir barnekoret fra Skien ut sin niende plate, Smil i Guds øye. Opp gjennom årene har mange fortalt Jakobsen hvor viktig det har vært bare å lytte til Gla'vox-platene.
Å synge har tjent til menneskenes overlevelse gjennom alle tider, enten man er ung eller gammel
– Magne Raundalen, psykolog
En av dem er skihopperen Johan Remen Evensen. 30-åringen som satte verdensrekord i skiflyging i Vikersund i 2011 med 246,5 meter, og nylig ble engasjert som NRKs nye hoppekspert, var i tiårsalderen en av korets aller største fans.
– I kveld skulle Johan endelig selv få lov å synge en av Gla'- vox-favorittene sine, men han røk kragebenet og måtte trekke seg, sier Odd Jakobsen.
Vokser på reisene
Før 54-åringen startet Gla’vox som en del av organistjobben i Gulset menighet, ba han daværende dirigent i Sølvguttene, Torstein Grythe, om noen råd.
– Han anbefalte meg å satse på mest mulig kvalitet, men samtidig la sangerne få lov å være barn. Få anledning til å oppleve andre ting enn sang og musikk. Under reisene våre, hvor vi som regel innkvarteres privat, ser jeg hvordan de vokser i møte med andre mennesker og kulturer, sier Jakobsen.
LES OGSÅ: Skal fylle spektrum de neste tre årene
Atle Pettersen trakk frem turen med tre andre Gla’vox-medlemmer til Thailand i 2002, som et høydepunkt.
– Det gjorde et voldsomt inntrykk å se barn på min egen alder sulte og bo i pappesker. Da jeg kom hjem, bestemte jeg meg for å spille inn et album hvor alle inntektene skulle gå til nødhjelpsarbeidet til Emmanuel-kirken i Bangkok. Det endte med et overskudd på 40.000 kroner.
Motsatte av Idol
Spesialist i klinisk psykologi, skiensmannen Magne Raundalen, har aldri sunget hverken i barnekor eller i andre kor. Han er likevel ikke forundret over at et kor som Gla’vox har hatt stor betydning for mange.
– Å synge har tjent til menneskenes overlevelse gjennom alle tider, enten man er ung eller gammel. Det aktiviserer store deler av hjernen, særlig når det er snakk om både tekst og musikk. Kafka sammenligner sang med å bli hektet på en fiskekrok. Et barnekor blir dessuten det motsatte av Idol: Det understreker både egenverdien og gruppeverdien. Det handler gjerne ikke om å bli best, men god, deretter bedre og bedre. En god og trygg leder er viktig.
At Gla’ vox har en kristen tilhørighet, mener Raundalen kan være positivt.
– Barn har godt av å bli minnet om at det fins noe høyere og viktigere enn dem selv.