Anmeldelser

På sjelesporet

Solveig Slettahjell har antagelig vært på sjelesporet fra den dagen hun begynte å synge.

På platen Trail of Souls synger hun spirituals, gospel, blues i sjelelig slektskap med låter fra Peter Gabriel og Leonard Cohen med en stille styrke. Det er som om hun henter musikk fra sine musikalske onkler.

I parentes

Den tyske 20-årsjubilanten ACT er et jazzselskap som leverer musikk av høy kvalitet. Solveig Slettahjell aktuell er her med sitt fjerde ACT-album. Hun har vært i studio sammen med Knut Reiersrud og trioen In The Country. Pianist Morten Qvenild er ved siden av Slettahjell selv, den eneste som er med på alle fire albumene.

Riktig treslag

De to musikerne Slettahjell og Qvenild tilhører samme klangfamilie. De dyrker en kjærtegnets mykhet i omgang med tonene som får sporene til å gløde.

Tidligere har Slettahjell formidlet sangskatten hun har vokst opp med på både en juleplate og med salmealbumet hun kalte Arven fordi hennes foreldre, besteforeldre, brødre, onkler og tanter og Solveig selv har sunget sangene i familiekor, ungdomskor, vokaltrioer, vokalkvartetter og solo.

LES MER: Slettahjell får ikke synge på kristent stevne

Rike nyanser

Nå har hun gått til en enda større sangsamling og valgt seg ballader fra spirituals til pop. «His Eyes Is On the Sparrow» er en hymne fra gospel-komponisten Charles H. Gabriel. Du kan høre den sunget av Mahalia Jackson, Lauryn Hill, Whitney Houston eller Michael Jackson, men her får du en versjon så lydhørt inderlig som bare Knut Reiersruds strenger og Slettahjells stemmebånd kan.

Ved å slippe til musikerne som arrangører får Slettehjell-kompaniet fram så ulike lydomgivelser som den gitarbaserte gospel-balladen og Qvenilds pianodominerte «Trouble In Mind». Det gir albumet rike nyanser i et materiale som ellers vil kunne oppfattes som ensformig.

LES MER: – Jeg tror ikke kunsten tar meg til himmelen

Ingen herming

Når hun velger seg Blind Willie Johnsons klassiske «Soul Of A Man» er det åpenbart ikke for å ta opp konkurranse med noen; verken originalen, eller David Lindleys versjon eller soundtracket til Mad Max-videospillet med samme navn – for å nevne noen tapninger av den klassiske blueslåten.

Bandet starter stille, nesten uten puls. Stemmen tar samme vei og introduserer temaet både tekstlig og musikalsk før det vokser ut et nytt instrumentaltema, og låten får Slettahjell-stempel.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser