Kultur

Gjenklang fra ruiner

Gjennom dikt og musikk formidler PJ Harvey sine inntrykk fra krigsrammede steder. Den britiske artisten er hovedattraksjon på årets Øyafestival.

Etter å ha etablert seg som en mer tradisjonell rockeartist på 90-tallet, har PJ Harvey brukt sine to siste album på å beskrive det som blir igjen når krigen er over.

I 2011 gav hun ut Let England Shake, om første verdenskrig og britisk krigføring. I fjor gav hun ut diktsamlingen Den opne handa, hvor hun skriver om sine reiser til Kosovo, Afghanistan og til fattige deler av Washington DC. I vår kom albumet The Hope Six Demolition Project, som hvor dette materialet settes til musikk.

– Sammen med fotografen Seamus Murphy, som har reist mye som fotojournalist, reiste jeg til Kosovo og Afghanistan. Deretter tenkte vi lenge på hva som kunne være et siste sted å besøkte før vi avsluttet prosjektet med et album og en bok. Og vi kom fra til at Washington DC var stedet å dra for å samle trådene, sa hun i et sjeldent intervju med BBC i mai.

LES MER: Her startet Dylans karriere

LES MER: Norske artister drar heller til Tyskland enn USA

Registrerende

Sammen med Gunnhild Øyehaug har poeten og musikeren Pedro Carmona-Alvarez gjendiktet boken til norsk. Diktsamlingen kom på Samlaget før jul.

– Hun skriver veldig direkte og registrerende poesi. De handler om rester etter ting. Hva som skjer når krigen er over og når folk har blitt fordrevet. Når den vestlige velstanden glimter med sitt fravær. Om menneskene som blir igjen og som bor under broer og varmer seg på ilden som brenner i tønnene. Hun står alltid litt på siden og betrakter med et skrått blikk, sier Carmona-Alvarez.

På torsdag skal han og Gunnhild Øyehaug lese fra boka på Øyafestivalen, snakke om sitt arbeid med den. Senere samme kveld spiller PJ Harvey selv på festivalen.

I kildene

Carmona-Alvarez ser PJ Harveys siste album som en videreføring av albumet Let England Shake.

– Sist nærmet hun seg stoffet gjennom å lese sekundærkilder. Denne gangen har hun nærmet seg stoffet gjennom å reise og å selv befinne seg i kildene, sier Carmona-Alvarez.

Vi køyrde opp fjellet / slo av motoren

klatra gjennom ein barrikade / og gjekk mot landsbyen

gjennom tusen nedfalne plommer / det lillasvarte kjøtet

pressa seg ut av dei opne skinna / gjorde vegen mørk

Slik skildrer hun sitt møte med Kosovo. Carmona-Alvarez mener det er en nærmest fotografisk kvalitet i diktene hennes.

– Hun har vel en ambisjon om å bruke ord til å gjøre det fotografen gjør med kameraet sitt. Altså å dokumentere med ord, fra et subjektivt ståsted.

Dette har hun også fått kritikk for, forteller Carmona-Alvarez.

– Noen har reagert på at hun som hvit kunstner har tillatt seg å ta korte turer til steder, for så komme tilbake som ekspert. Hun har fått kritikk for å være eksotiserende.

LES MER: Little Steven ser gnist i unge musikere

LES MER: – Sponsing er en trussel mot musikalsk ytringsfrihet

LIkheter.

Når hun sammenstiller Washington DC med Kosovo og Afghanistan, er det fordi mange av beslutningene som på la føringer for de andre stedene ble tatt der. Og fordi Washington DC, i likhet med mange andre amerikanske storbyer, har fattige nabolag hvor levekårene lar seg sammenligne med forholdene mennesker lever under i fattigere land.

– Som forfatter forsøkte jeg å se likhetene heller enn forskjellene, sier hun selv i intervjuet med BBC.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur