På randen av eksistensen
Merethe Lindstrøms nye roman er både etisk forpliktende og politisk relevant.
I en etisk forpliktende fortelling skriver Merethe Lindstrøm seg inn i flyktningers livsbetingelser med et avtrykk som brenner seg fast, skriver vår anmelder.
Som få andre fanger Merethe Lindstrøm utsatte mennesker i umulige livssituasjoner i veldreide språklige bilder. I vår tids fravær av empatisk vilje til å forstå mennesker som lever på flukt, blir Nord – hennes niende roman – et argument for det motsatte. I en etisk forpliktende fortelling skriver hun seg inn i flyktningers livsbetingelser med et avtrykk som brenner seg fast.
Romanen foregår i etterdønningene av en krig og graver dypt i vår felles hukommelse. Lagrede bildeminner fra romaner og filmer om avslutningen av andre verdenskrig med sitt inferno av råskap, vandalisme og død, aktiveres. Med klesfiller, et par støvler og knokler trukket med hud, vandrer folk nordover etter å ha blitt kastet ut av oppsamlingsleire. «Nord» representerer utopi og håp. Som i vår egen tid. Lindstrøm kretser inn eksistensens nullpunkt, slik det oppstår i alle krigs- og fluktsituasjoner der mennesker mangler mat, et hjem, en seng – et sted å høre til. Gevinsten er at romanen pløyer dypere enn om den var tidspesifikk. Nord favner alle krigssituasjoner der samfunn og infrastrukturer er sprengt i stumper. Rettigheter eksisterer ikke. Mennesker blir nedverdiget, forfulgt og drept for sin annerledeshet.
LES OGSÅ: Svak roman om flyktninger
Bestill abonnement her
KJØP