Gullkantet fra Uranienborg

Uranienborg Vokal­ensembles album Himmelrand er ren salmefryd.

Uranienborg Vokalensemble (UV) med dirigent Elisabeth Holte og organist Inger-Lise Ulsrud lager salmefest. Himmelrand heter deres nye gullfargede album, og det lyser av solens og dagens gang fra ­åpningssporet «Jerusalem» via «Solrenning sæle» til «I dine hender, Fader blid». De færreste menigheter har et kor med UVs profesjonelle nivå eller en orgelprofessor i sin midte. ­Likevel: Her er det inspirasjon å hente.

Heftig

Da Emerson, Lake and Palmer blåste ut sin versjon av salmen «Jerusalem» i 1973, sa BBC nei til en slik profanisering av den engelske nasjonalskatten. De hadde rocket med William Blakes tekst, Hubert Parrys majestetiske melodi og Edward Elgars orkestrering – en salme som avslutter en hver Last Night of the Proms. I dag er det vanskelig å skjønne at BBC lot seg hisse opp av rockerne. Ulsruds orgelimprovisasjon går langt utenpå Emersons i heftighet, og da er ikke et nedsettende ord sagt om symfonirockerne.

Himmelrand er tenkt som en levendegjøring av Den norske kirkes nokså nye salmebok. For å demonstrere salme­tradisjonens livskraft, har UV utfordret tre komponister. Marianne Reidarsdatter Eriksen har tatt for seg pinsesalmen «Kom regn fra det høye» og skapt en tredelt sats Kom regn. Kom Fred. Kom trøst. for 12-stemmig kor, solister, ­resitatør og plystring(!). Det gir koret en sjelden sjanse til å la klanger skinne og klinge i lysstråleklar og gripende musisering.

Bunadfritt

Orgelimprovisering kan noen ganger synes ensbetydende med orgelshow. På salmene «Gud, la vårt hovmod briste» og særlig «Solrenning sæle» viser Ulsrud at også den enkle meditasjon kan vokse med øyeblikkets intensitet. Det er 100-årsjubilanten Max Regers melodi som følger Svein Ellingsens salmetekst «Gud, la vårt hovmod briste». Kor-ensemblet låner varme fra orgelpipene i den solidariske bønnen «Gud, gi oss kraft å bære hverandres svakhet». Det er ganske enkelt så vakker korklang som det er mulig å oppvise på Uranienborg.

Hva et korarrangement kan bety for en salme, er slående illustrert ved danske Rasmus Thaarups versjon av «Ja vi ­elsker». Bunaden er erstattet med moderne skreddersøm. Noen har med en viss rett kalt Rikard Nordraaks melodi en avansert skalaøvelse. Under Thaarups frimodige klangbehandling framstår melodien i nyvasket friskhet og Bjørnsons tekst som noe man i det minste bør betenke én gang til.

Aage slår stiften

Om Nordraak smiler i sin himmel, må det være grunn til å anta at Aage Samuelsen slår stiften, eller gapskratter, over den behandling Magnar Åm gir Samuelsens «O Jesus du som fyller alt i alle». Å la en melodi få insistere på seg selv inne i et landskap av konkurrerende klanger og bevegelser, er også en måte å hylle både Gud og Samuelsen. Det gir spennende kormusikk med utsøkte solistprestasjoner.

Gullalbum er ordet for en så gjennomført produksjon som dette. Med allerede nevnte Eriksen, Ørjan Matre og Ola Gjeilos nyskrevne arrangementer møter vi skinnende og utfordrende ny musikk. Siden de fleste av oss fortsatt lytter i stereo, vil noe av Lindberg-lydens «holistiske» aspekter gå tapt. Det er uansett nok lydkvalitet å fryde seg over siden kirkerommet nærmest er fysisk til stede i lytteopplevelsen. Albumet har også bilder og en rik tekst fra Einar Solbus penn. Alt dette bidrar til å gjøre Himmelrand til et salmealbum å fryde seg over.

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.