Kultur

11-årige Alma Deutscher kalles den nye Mozart

Nylig hadde hun premiere på sin tredje opera, Askepott, i Wien. Hun har skrevet en fiolinkonsert, kammermusikk, pianosonater og orkesterverk. I februar blir Alma Deutscher 12 år.

Bilde 1 av 3

Engelske Alma Deutscher får en hel musikkverden til å spisse ørene. Hun begynte å spille piano og viste absolutt gehør da hun var to, fiolinen kom året etter. Som seksåring skrev hun sin første pianosonate, kortoperaen The Sweeper of Dreams kom året etter. Som niåring var hun solist i sin egen fiolinkonsert.

LES MER: – Endelig lov å være flink

Barnestjerne

Hun leser 100 bøker i året og har ikke mobiltelefon eller Ipad – og ser ikke på TV. Og hennes personlige utstråling på en rekke Youtube-videoer og i intervjuer knuser alle antagelser om en gledesløs barndom full av talentdyrkelse. Hun smiler alle satsene igjennom når hun spiller sin egen fiolinkonsert, eller som solist i en pianokonsert av Mozart.

Hun er for lengst sammenlignet med sistnevnte, og faktum er at ingen i så ung alder har komponert en fullskala-opera siden nettopp Mozart.

Alma Deutscher parerer sammenligningen elegant.

– Hvis jeg skrev som Mozart, ville det bli kjedelig. Jeg vil være Alma.

Begeistring

Toppdirigenten Zubin Mehta oppdaget henne for flere år siden, og leder Askepott-oppsetningen som nå går i Casino Baumgarten-teateret i Wien. Hun deltar selv på scenen, og spiller både fiolin og piano i den to og en halv times lange forestillingen. Kritikerne er begeistret, og premierepublikummet ga ti minutters stående applaus.

Hun har gjort om Cinderella (Askepott) til å passe opp mot sitt eget liv, forteller hun til The Guardian.

Askepott er komponist, og prinsen er poet. Askepott lager musikk til diktene hans og synger dem, før hun forsvinner fra ballet før midnatt. I stedet for å lete etter en sko, må prinsen finne igjen den vakre melodien.

– Mange jenter ville hatt en fot som passer, men det er mer logisk at bare en eneste person kunne laget akkurat den melodien, forklarer hun til avisen.

Oppvekst

Komiker og skuespiller Stephen Fry skapte oppmerksomhet rundt Alma Deutscher, da han presenterte henne for sine 10 millioner Twitter-følgere som den nye Mozart. Da var hun åtte år. Neste dag stod britisk presse på døren hjemme i Surrey og ville møte «Miss Mozart».

Foreldrene henne var ikke begeistret for merkelappen, og unner henne ikke byrden av å skulle innfri en Mozart-rolle.

– Faren er at du havner i en oppvekst der du som 17-åring føler deg totalt mislykket fordi du ikke har skrevet musikkhistoriens mest oppsiktsvekkende verk. Det ville være absurd, har de uttalt.

Drømmer

Fra hun var fire år kom hun med melodier til sin far.

– Alle trodde det var noe jeg hadde plukket opp fra andre, men etter hvert skjønte de at det var ting jeg selv hadde skapt, forteller hun til The Guardian. Noen ganger drømmer hun melodier og må skynde seg å skrive dem ned når hun våkner.

Hun er blitt genierklært av Anne Sophie Mutter, Simon Rattle og Zubin Mehta. Daniel Barenboim sier om henne: «Alt det som ikke kan læres, kan hun allerede».

LES MER: Beethoven mer populær enn Mozart

Sjarm

De siste årene har hun begeistret og overveldet publikum med sine komposisjoner, sitt spill på fiolin og piano – og ikke minst sin naturlige scenesjarm, modenhet og kjappe replikk.

– Når jeg spiller, har jeg full kontroll, og skjønner ikke hva jeg skulle være nervøs for, har hun sagt.

Wolfgang Plagge skrev sine første, små komposisjoner da han var tre–fire år gammel. Han vant en stor talentkonkurranse i England, plateselskapet Sony var på døra da han var åtte, og i likhet med Alma Deutscher skrev han en klaverkonsert da han var ni år. Han debuterte i Aulaen da han var 11. Opp gjennom barndommen fikk han høre at han skulle bli den nye Mozart, han het jo til og med Wolfgang.

– Men jeg var ikke mer voksen som 11-åring enn at da Kong Olav ringte og sa han ville komme på debutkonserten, beklaget jeg og sa at det dessverre var fullt. Han lo godt og jeg la på røret i forfjamselsen. Like etter kom det en ny telefon og han sa: «Du, jeg tror jeg kommer likevel, jeg!», fulgt av hans gode latter. Den historien lo vi godt av ved senere møter, begge to, sier Plagge.

– Alma Deutscher har et åpenbart talent, og hun har laget et nytt, spennende plott i Askepott. Hvor stor komponiståre hun sitter på, er for tidlig å si. Jeg håper hun ikke blir en ny Mozart, selv om hun klart er påvirket av den perioden. Men det blir galskap å kreve at en 11-åring skal fremstå med et eget, personlig uttrykk. Det viktigste nå er at hun får lete seg frem gjennom forskjellige musikalske uttrykk, og at menneskene rundt henne også bidrar til det. Hun må for all del unngå å bli offer for velmenende og velhavende mennesker som skal dyrke frem en Mozart. Det blir som å legge ned et forbud mot å være seg selv.

LES MER: Wolfgang Plagge om juleklassikerne

Beethoven

Plagge forteller at Beethoven var den første som ble lansert som den nye Mozart. Siden er det blitt mange.

– I Beethovens tidligste pianoverk er det naturlig nok mye Mozart, men det er også noe Beethoven der – og det er det som må pleies og videreutvikles. Alma Deutscher må få dyrke sin egen nysgjerrighet, og hun har allerede i ung alder en usedvanlig evne til å omsette egne følelser til kunst, sier Plagge.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur