Syndebukkmekanismer og mimetiske bindinger

En presentasjon av den franske tenkeren René Girards teori omkring offer og imitasjon

Publisert Sist oppdatert

Den franske filosof og litteraturteoretiker René Girard (1923-2015) framstår i dag som en av de mest innflytelsesrike og omstridte tenkere. I løpet av en periode på over 50 år krysset han en mengde veletablerte vitenskapelige disipliner som antropologi, religionshistorie, litteraturteori, filosofi og teologi. Teorien er altså svært tverrfaglig.

Systemet hans er lagt på et uhyre høyt ambisjonsnivå. Han vil tenke de grunnleggende prinsipper for menneskelig kultur og samfunn ut fra to strukturer; det mimetiske begjær og syndebukkmekanismen. Girards teori kommer, ifølge ham selv, på et svært ubeleilig tidspunkt. De store systemdannelsene blomstret i det nittende århundre og døde ut med Freud. I dag råder det en skepsis overfor de store teoribyggerne. Girards system kan betegnes som en vitenskapelig hypotese. På linje med Darwins hypotese om menneskets opprinnelse, vil Girard gi en koherent framstilling av kulturens opprinnelse og utvikling. Han beskjeftiger seg mindre med lingvistiske og fenomenologiske analyser av begrepet mimesis, men desto mer med mimesis som et mellommenneskelig spill.

Mimetisk begjær

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS