Slik har vi jobbet med lærebok-fortellingen
LÆREBOK: Her er de faglige begrunnelsene bak teksten om skeive, kristne «Emil» i samfunnsfagboka «Arena 6».
FÅR KRITIKK: En fiktiv fortelling om skeive, kristne Emil i samfunnsfagboka «Arena 6», får kritikk fra kristne miljøer for å være fordomsfull. I denne kronikken forklarer forfattergruppa hvordan de har jobbet med den omdiskuterte teksten.
Aschehoug / Privat
Den siste tiden har en liten, skjønnlitterær eksempelfortelling fra læreverket Arena 6 samfunnsfag (Aschehoug) skapt storm i enkelte kristne miljø. Vi som er forfattere av boka er glade for at læreboktekster vekker interesse og debatt, ikke minst når det gjelder så viktige tema som negativ sosial kontroll og menneskerettigheter.
Debatten har satt et viktig fokus på hva som skal til for at alle barn skal kjenne seg trygge i klasserommet. Men debatten vitner også om at ikke alle vet hvordan lærebokskriving foregår, hvilke føringer læreplanverket gir, og hvilke vitenskapelige og pedagogiske hensyn som ligger til grunn. Da blir det vanskelig å føre en debatt som kan bidra til å gjøre lærebøkene enda bedre.
Kompleks skriveprosess