Samlivsetikk - Tolkningsdiskrimineringen fortsetter i Pinsebevegelsen

Jeg mener å se at teologisk refleksjonsgruppe fremdeles gjør lite for å fordømme, når det kommer til skilsmisse og gjengifte som ikke fyller deres kriteriene på bibelsk tale om skillsmisse og gjengifte, men bruker mye energi på å vise at Paulus skulle kjenne til noe vi ikke har noe grunnlag for å si at han med sannsynlighet kjente til. Dette mener jeg fremdeles viser en tolkningsdiskriminering.

Publisert Sist oppdatert

For to dager siden kom pinsebevegelsens teologisk refleksjonsgruppe ut med et teologisk dokument på samlivsetikk. Jeg er selv ikke medlem i pinsemenighet lenger, men jeg har familie og flere venner som er aktivt med i det pinse- og frikirkelige nettverket Skeivt kristent nettverk og jeg vil gi dem en stemme i denne saken, ettersom jeg har arbeidet en god del med kristen samlivsetikk.

18. juni 2017 kom jeg med en kritikk av Pinsebevegelsens teologiske refleksjonsgruppe, som jeg mener driver med bibelsk tolkningsdiskriminering av homofile.

Øyvind Gaarder Andersen kom et tilsvar i den 7. juli i Pinsebeveglsens avis, Korsets Seier. Jeg gav et svar på tilsvar 15. august 2017. Det som står under her er et noe omskrevet utdrag fra mitt siste svar. Svaret er like aktuelt nå som den gang.

En kritikk jeg hadde av refleksjonsgruppa den gang var at de ikke behandlet alle pastorer og ledere som er skilt og gjengift av grunner som ikke er tillat i Bibelen. Nå har de behandlet det. Det er ikke helt lett å forstå hvordan de klarer å komme frem til så liberale tolkninger i spørsmålet om gjengifte, men stenger igjen døren totalt for den samme liberale tolkningen i møte med homofilt samliv. Jeg lar det være opp til leserne hva gjelder tolkningen av gjengifte. Det jeg vil vise her atter en gang er at Bibelens forfattere ikke kjenner til vår tids kristne homofile forhold.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS