Pris eller kvalitet i ideelle velferdstjenester?

OMSORG: Forholdet mellom pris og kvalitet står sentralt i debatten om ideelle velferdstjenester. En omsorgstjeneste som koster mer, kan likevel være en god investering.

OMSORGSTJENESTER: «Ved å betrakte effekten av ideell merverdi over tid, blir det tydelig at å velge slike tjenester ikke simpelthen er en utgift, men snarere en investering i fremtiden», skriver innsenderne.
Publisert Sist oppdatert

Det offentlige har ikke mulighet til å levere alle lovpålagte tjenester selv. Andre tjenesteleverandører er nødvendige; således tjener ideelle aktører en samfunnsnyttig funksjon. Utover de rent praktiske aspektene, reises prinsipielle spørsmål om hvorvidt det offentlige bør levere alle tjenester selv. Ideelle bidrar med en rekke kvaliteter som gir økt mangfold i velferdssektoren. Det er betydningsfullt på kort, så vel som på lang sikt. I denne sammenhengen kommer begrepet merverdi til nytte ved å tydeliggjøre hvilke kvaliteter ideelle velferdstjenester kan tilføre.

Mellom økonomisk effektivitet og altruisme

Funksjonell merverdi betegner høyere effektivitet og mer kvalitet enn det lignende tjenesteytere gir. Ideelle sykehus gir funksjonell merverdi hvis de mer effektivt enn andre behandler pasienter. De leverer mer eller bedre resultater med samme ressurser som andre, men oppnår mer med mindre. Men å redusere velferdstjenester til en ren kostnadskalkyle kan avspore fra den menneskelige dimensjonen ved omsorgen. Vil vi betale prisen av at det er økonomisk kostnad, snarere enn kvalitet, som avgjør valg av tjenesteleverandører?

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS