Orgel - hva er viktigst?
Et pipeorgel må bare sammenlignes med andre pipeorgler
Orgelet – hva er viktigst?
Striden mellom konservative organisters og liberale organisters syn på hva som er best å satse på som kirkens hoved-instrument – pipeorgel eller digitalt orgel, - bygger på feile premisser: Det ene mot det andre. Mitt syn er som følger: Et pipeorgel må bare sammenlignes med andre pipeorgler. Og et digitalorgel må bare sammenlignes med andre digitalorgler. Det går på kvalitetsforskjeller mht. så vel håndverk som det klanglige – uansett kategori. Det finnes både svært gode, middels, og dårlige i begge kategorier.
Selv om de skal dekke det samme behov i det sakrale rom, og låter tilforlatelig likt, bygger de på vidt forskjellige konstruksjons-prinsipper. I pipeorgelet er hovedsaken at luften i de forskjellige piper og fløyter settes i bevegelse, og det dannes en tone som kan høres. Klangfargen dannes ut fra materialet pipen er laget av, diameter og lengde, samt utformingen. I digitalorgelet er det klangfargenes digitale signaler som får høyttalernes membran til å vibrere, og luften foran høyttaleren settes i bevegelse, og tonene høres klart og tydelig. At opptak fra pipeorgler (sampling) er det mest vanlige som anvendes hos orgel-byggere som Johannus, Allen, Roland, Content m.fl.), er helt akseptert – det skal jo klangmessig låte som pipeorgel. Det er bare italienske Viscount som faktisk bygger/modellerer klangen fra pipene (Physis Modeling), og således får med de ørsmå frekvensene mikrofoner ikke fanger opp.