Omsorg for utsendingene

NLM: Vi forsøker alltid å ta lærdom når noen har hatt dårlige opplevelser. Heldigvis har vi gode grunner for å tenke at utsendinger i Misjonssambandet generelt opplever at de får en god oppfølging.

Link-konferansen
LEIT: – Det er leit at mennesker forteller om dårlige opplevelser eller dårlig behandling av Misjonssambandet, skriver generalsekretær i NLM, Øyvind Åsland (bildet).
Publisert Sist oppdatert

I Vårt Land 6. oktober skriver Bjarte Tidemann Andersen, som for noe over ti år siden var misjonær for Misjonssambandet (NLM) i Etiopia, et innlegg der han forteller om en varsling han innsendte «om Åslands utøvelse av ledergjerningen». Han hevder også at han og ektefellen «opplevde å ikke være ønsket i NLM etter to års misjonstjeneste».

Innlegget fra Tidemann Andersen er krevende å besvare. For det første ønsker jeg virkelig ikke at noen skal oppleve å bli dårlig behandlet av Misjonssambandet. Generelt bruker vi mye tid og ressurser på å følge opp utsendinger både før utreise, mens de er på felt og etter at de er kommet til Norge.

De siste årene har vi også styrket arbeidet med å forberede utsendingene og forbedret rutine for oppfølgingen på felt. Målet er å vise både profesjonalitet og omsorg for utsendingene våre. Det hjelper oss også til å forebygge og håndtere konflikter på våre misjonsfelt.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS