Vi er stolte av at Jennie Sofie ønsker å være ambassadør for vår kampanje Like Mye Verdt, og hennes reise til Bangladesh tidligere denne måneden var startskuddet for et omfattende samarbeid det kommende året. Som Ane Bamle Tjellaug påpeker i sin kommentar i Vårt Land onsdag 16. oktober er dette arbeidet så vidt kommet i gang, og det er bare noen få glimt fra reisen som foreløpig er publisert.

Formidle kunnskap og samle inn penger

Ut fra reisen skal det lages en dokumentarfilm som skal vises i Oslo i november, og senere flere steder i landet. Hver billett som selges til disse filmvisningene gir penger til Like Mye Verdt, et prosjekt med fokus på kvinners og jenters rettigheter. I år fokuserer dette prosjektet på de viktige utdanningsprosjektene Normisjon driver i Bangladesh. Vi utvikler materiell tilknyttet filmen og Jennie Sofie skal gjennom året promotere prosjektet i sine kanaler, med sikte på å formidle kunnskap og samle inn penger til prosjektet.

Det er ikke unikt i misjonssammenheng at man samarbeider med såkalte influensere i innsamlingsøyemed, det har flere organisasjoner gjort de siste årene i forbindelse med kampanjen Giving Tuesday. Så vidt vi vet er Normisjon den første organisasjonen som formaliserer et slikt samarbeid ut over rammene for Giving Tuesday, og vi er stolte over å kunne prøve oss på denne formen for nyvinning.

Formidler sunne verdier til sine følgere

Det er en grunn til at vi i Normisjon har ønsket å velge samarbeid med akkurat Jennie Sofie. Hun legger vekt på å formidle sunne verdier til sine følgere, og er seg bevisst sitt ansvar som et forbilde for mange unge jenter, og gir uttrykk for en glede over å få formidle Like Mye Verdt til følgere i sine kanaler.

Internt i Normisjon har vi i lang tid vært opptatt av at vi ønsker å være en organisasjon som tør å prøve nye ting, og som tåler å feile. Samarbeidet med Jennie Sofie er et godt eksempel på at vi ønsker å prøve noe nytt – og vi tror ikke at vi kommer til å feile. Likevel kan vi trå feil i enkeltsituasjoner, og vi setter alltid pris på tilbakemeldinger som kan gjøre oss bedre. Vi har, som Tjellaug påpeker i kommentaren, i dette tilfellet ikke vært gode nok til å likestille alle personene på bildene i våre sosiale medier. Vi ønsker å være bevisste på at mennesker som berøres av våre prosjekter ikke er kulisser, men aktive deltakere i arbeidet, og vi skal selvsagt alltid identifisere alle mennesker som er med på bildene vi legger ut, med mindre vi har gode grunner til å la være.

Nødvendig å prøve nye ting

Normisjon, som alle andre organisasjoner, ønsker å henvende seg til nye og yngre givergrupper. Det er nødvendig å prøve nye ting, for å nå nye generasjoner ikke bare med bønn om penger, men med bevissthet om de mulighetene som finnes til misjon og til å hjelpe andre mennesker. Vi tror ikke at det er å ofre budskapet på oppmerksomhetens alter, men heller å gi budskapet ny oppmerksomhet.

Ole Martin Rudstaden

Fungerende generalsekretær i Normisjon

LES OGSÅ: Bruker gode gjerninger til å bygge image

LES OGSÅ: Sosiale medier gjør artister til attraktive reklameplakater

LES OGSÅ: Ny forskning viser at ungdom ikke blir ødelagt av sosiale medier