NLA-studentene er unike rollemodeller

SAMARBEID: Konsekvensen av det noen av Oslo-skolene nå gjør, er å lukke døren for kunnskap som kan bidra til skape en like stor takhøyde for meningsforskjeller i sine skoler.

ROLLEMODELLER: Hans Fredrik Grøvan (KrF) mener at NLA-studentene er unike kunnskapsformidlere i ethvert klasserom.
ROLLEMODELLER: Hans Fredrik Grøvan (KrF) mener at NLA-studentene er unike kunnskapsformidlere i ethvert klasserom.
Publisert Sist oppdatert

Debatten om lærerstudentene fra den kristne lærerhøyskolen NLA fortsatt skal ha tilgang til praksisplasser i Oslo-skolen, avdekker viktige skillelinjer i synet på toleranse for andre holdninger enn hva man selv står for.

I et liberalt samfunn må en verdibasert høyskole ha anledning til å gi uttrykk for sitt syn selv om det strir imot flertallets. I et samfunn hvor ytringsfriheten står som et nav, så handler det om det kjente Voltair-sitatet «jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem».

Et angrep på fri meningsdannelse

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP