Mer makt til lærerne!
DISIPLIN: Opplæringsloven gjør det vanskelig å sette på plass de elevene som ødelegger for alle andre og for seg selv i klasserommet.
SKOLENS OPPGAVE: Gjennom paragraf 9A utløses det aktivitetsplikt hos skoleledelsen dersom en elev opplever læringsmiljøet som utrygt. Men paragrafen vektlegger ensidig elevens subjektive opplevelse, skriver Jan Jørgen Skartveit.
Berit Roald
Paragraf 9A i opplæringsloven kalles også «elevenes arbeidsmiljølov». Den sier at «skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.» Etter mitt syn reduserer imidlertid paragrafen ikke mobbing – den øker omfanget av mobbing.
Uklok paragraf
Alle elever skal føle seg trygge på skolen, og ingen skal oppleve mobbing. Gjennom paragraf 9A utløses det aktivitetsplikt hos skoleledelsen dersom en elev opplever læringsmiljøet som utrygt. Men paragrafen vektlegger ensidig elevens subjektive opplevelse. Å gi alle elever som enten opplever mobbing, føler seg utrygge eller sier de gjør det, en fullstendig definisjonsmakt overfor alle voksne i skolen, er uklokt.