Melk med mening
Q-MEIERIENE: Utover å levere frisk og god melk har vi også et unikt samfunnsansvar. Det er vi stolte av å kunne formidle på kartongen.
SVARER DOKKA: – I Q er det forbrukeren som er sjefen, og når melkedrikkerne opplever våre budskap som positive, troverdige og relevante, så lytter vi til dem, skriver Q-sjef, Kristine Aasheim.
Erlend Berge
I sin kommentar 10. februar utfordrer Åste Dokka i Vårt Land vår bruk av Q melkekartongen til formidling av tematikken takknemlighet. Takk for utfordringen!
I Q bruker vi melkekartongene aktivt for å engasjere og begeistre små og store melkedrikkere rundt frokostbordet. Mange av dem som velger Q i melkehyllen, velger oss nettopp på grunn av quiz og rebuser som «Bokstavkrøll» og «Jakten på påskeegget». På årets vinterkartong er temaene positive og meningsfulle budskap. Tidligere har vi blant annet løftet frem matreddere, innovatører, Frivillighetens år og lokale ildsjeler, og bidratt til å spre deres budskap på kartongene.
Når vi løfter frem personer eller organisasjoner på kartongen, henger det sammen med Qs rolle i samfunnet, utover det å lage melk. Og i denne sammenhengen er Q-Meieriene et ganske unikt selskap. Det ikke alle vet er at hele vårt overskudd gis videre til organisasjoner og mennesker som trenger det, av vår eier – den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet. Gjennom dette unike eierskapet bidrar Q melk til å støtte en rekke prosjekter innen mental helse for barn og unge, og derfor synes vi at takknemlighet og mental trening er et positive og relevante budskap som bør fremheves på vintermelken vår.