Lykken er relevans
Ord har inntatt kulturfestivalene. Stoler de ikke nok på kunstens eget språk?
De store internasjonale kunstutstillingene begynte fra 1990-tallet av å innføre titler og tydelige vinklinger. Et tiår etterpå kom samme trend til norske festivaler. Her er et utdrag av de siste årenes overskrifter.
WordItOut
«Tid», «Folk», «Identitet», «Grenser». Sist ut var Festspillene i Bergen med «Tro og tvil» som årets tema. Men slike temaord for kulturfestivalene har ikke vært der siden tidenes morgen. Tvert imot er det et ganske nytt fenomen, skal vi tro kunsthistorikere.
Så hva forteller det at festspill og festivaler over hele Norge samler kunsten under en tematisk paraply og innfører debatter med utgangspunkt i temaordene?
– Det virker som de ikke helt stoler på at selve begrepet om festivalen er nok til å lokke folk, sier retorikkforsker og professor i sakprosa ved Universitetet i Oslo, Johan Tønnesson. Han har jobbet særlig med kulturpolitikk, og mener at utbredelsen av temaord vitner om at festivalene mangler tillit til at selve festivalnavnet er en sterk nok merkevare.
Bestill abonnement her
KJØP