Luthers syn på Maria
LUTHER OG MARIA: Søndag feires Maria budskapsdag i de fleste kirker i Norge. At Maria skiller seg ut fra alle andre mennesker, er ikke Luther et øyeblikk i tvil om. Men hvilken rolle skal Maria ha i de troendes liv?
ENDRET BILDE: I senmiddelalderen så mange på Jesus som verdens dommer, mens Maria ga trygghet og omsorg. Men når gudsbildet endres, og Kristus blir en kjærlig far – hva da med Maria? Giovanni Bellini malte dette bildet med Jomfru Maria i sentrum rundt 1490.
Giovanni Bellini/Wikiart
Er det to dager i kirkeåret hvor opplevelse av avstand mellom de kristne konfesjoner kan være særlig merkbar, så er det på Maria budskapsdag og 4. søndag i advent, hvor Marias lovsang (Magnificat) står i sentrum. Troendes forhold til Maria i romersk-katolske områder, kan oppleves fremmed for troende preget av en protestantisk kultur. I det følgende skal vi kort se nærmere på Maria i Luthers tenkning, et blikk som nok vil overraske mange. Kanskje er det ikke grunn til å la forskjellene være så markante som de gjennom århundrene har blitt?
Luther griper til Maria
Det var i november 1520, bare noen uker etter at banntrusselbullen hadde ankommet Wittenberg, hvor pave Leo X truet med å lyse Luther i bann, at Luther begynte arbeidet med å kommentere Magnificat (Luk 1: 46-55). Han hadde også nylig fått spørsmål fra den da 18-årige hertug Johan Fredrik, senere kurfyrste av Sachsen, om å skrive en lærebok om hvordan best å regjere et land og folk. Det er nå nettopp Magnificat Luther gjør til utgangspunkt når han skriver, for som Luther sier så kjenner han ingen tekst som like godt viser oss hvilken gudsfrykt vi skal ha, som forteller hvordan Gud handler med herskere og med de lave, at Gud vil mette de sultne og sende de rike tomhendte fra seg. Det er altså Maria som Luther griper til, når han nå vil gi råd til den unge hertugen.
Bestill abonnement her
KJØP