Luther-film med fotnoter
I stedet for å undervise om økumenikk, må jeg kanskje fremover heller prioritere undervisning om dagens lutherske trosopplæringspropaganda.
Det er greit å lyve i animasjonsfilmer for ungdom så lenge en har gode fotnoter og ellers formidler i samsvar med den alminnelige oppfatning av fenomenet en omtaler. Omtrent slik kan svaret fra Jan-Christian Kielland i KFUK-KFUM (Vårt Land 10. november) på mitt innlegg om animasjonsfilmen som lyver (9. november) oppsummeres. Men resonnementet til barne- og ungdomsorganisasjonen er problematisk av flere grunner.
En film som sprer historiske løgner om avlaten, kan ikke reddes av fotnoter. Den markedsføres som et «verktøy for å profilere reformasjonsjubileet til ungdom i sosiale medier» og kan ifølge organisasjonen brukes som andakt, «reklamesnutter» på festival eller leir, som «små infofilmer i ‘Religion og etikk’ i videregående skole», men også som «utgangspunkt for én time undervisning». Fotnoter er ikke det jeg forbinder med sosiale medier og reklamesnutter, og det er ganske oppsiktsvekkende at en ungdomsorganisasjon som vil kommunisere med ungdom satser på den sjangeren når de lager animasjonsfilm.
Går galt. Den lange og omstendelige fotnoten om avlat som nå finnes på filmprosjektets nettside, var ikke del av filmens opprinnelige informasjonspakke. Jeg møtte og kommenterte selv filmen på sosiale medier 31. oktober, undersøkte hva dette var og skrev ut de originale fotnotene som ikke kommenterte avlaten i det hele tatt. Interaktive fotnoter er en spennende og ny sjanger, men dessverre går det veldig galt allerede i andre og tredje setning i gjeldende fotnoteversjon.
Bestill abonnement her
KJØP