KRLE-FAGET I SKOLEN

KRLE-faget kan utfordre kristendommens rolle. Det kan endre seg med KRLE-fagets nye rolle i skolen mener professor Knut Dørum i et innlegg i Vårt Land denne uke.

Publisert Sist oppdatert

Professoren har absollutt rett i at KRLE-faget kan utfordre kristendommens rolle i skolen, men ikke alene kristendommen, men også andre religioner som læreplanen forutsetter. Skolen skal verken styrke eller svekke kirkens posisjon, men gi kunnskap om ulike religioner og livssyn.

Noe av det viktigste dreier seg først og fremst om hvem som underviser og er formidlere i faget. Ytterst få lærere har kompetanse i faget. På godt og mindre godt blir ofte faget gitt i supplering til lærere for å fylle ut posten. Dvs. det tas lite hensyn til forutsetninger eller egnethet, dermed kan faget bli formidlet fra svært ulike forutsetninger. Det kan også innebære fordeler - at en lærer nødvendigvis ikke er forutinntatt i noe religiøst ståsted, men opererer ut fra ganske så objektive kriterier og fra den kunnskap og kompetanse vedkommende tilegner seg. Samtidig stilles heller ingen konfesjonelle ferdigheter, dermed kan også representanter fra alle religiioner og livssyn formidle faget med forbehold om lojalitet til læreplanen.

Leder av kirkerådet mener at kirken selv må ta ansvar når det gjelder trosopplæring, og riktig, det er ikke skolens oppgave.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP