Kjøtt og frelse
BIBELOVERSETTELSE: Johannesevangeliets forfatter var klar i sin begrepsbruk, da han skrev «Ordet ble kjøtt». Det handlet om selve frelsen. Evangeliene er slik uenige med Paulus.
KJØTT: Når den kjente kokken Andreas Viestad mener at mange kan «komme til å tenke på biff», er det ikke så langt fra hva evangeliene faktisk mener.
Anna Grishenko / Shutterstock / NTB
«Og Ordet ble kjøtt», står det i Johannes 1,14. «Kai ho logos sarx egeneto». Det er ikke noen annen måte å forstå dette på. Det er ikke slik at forfatteren ikke ønsket å bruke begrepet «menneske», anthropos, idet han gjør nettopp det flere ganger ellers. «Kjøtt» var det han mente i Joh 1,14.
Paulus og kjøtt
Paulus’ brev, som de eldste bevarte kristne tekstene, har et klart negativt syn på kjøtt. «Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike» skriver han i 1. Korinterbrev 15. Ved oppstandelsen vil vi i stedet få en «åndelig kropp», sôma pneumatikon. Det er heller ikke noen egentlig kontinuitet med vår opprinnelige kropp, et frø var nok. Siden Jesus forespeiler den oppstandelsen som kan bli alle til del, inkluderte heller ikke Jesu oppstandelseskropp kjøtt og bein – ifølge Paulus.
Bestill abonnement her
KJØP