Hvor går Frimodig kirke?

Hva mener Frimodig kirke med å legge ut Ekteskapserklæring og oppropet 'En alvorlig trussel mot våre barn og unge' på sin hjemmeside? Har Frimodig kirke kvalitetssjekket den informasjonen som finnes der, Og samsvarer det som står med Frimodig kirkes eget ståsted? I tilfelle, hvilken konsekvens for dette for Frimodig kirkes eget forhold til Skrift og bekjennelse.

Publisert Sist oppdatert

Frimodig kirke har liggende ute to opprop på sin hjemmeside. Den ene av disse er ‘Ekteskapserklæring’ og den andre er ‘En alvorlig trussel mot våre barn og unge’. I Ekteskapserklæring står det følgende: «Endringene i Den norske kirkes samlivsteologi har skjedd raskt. En 30- siders samlivsutredning som tre biskoper skrev i 1997, konkluderte slik: Å sidestille heterofilt ekteskap med homofilt samliv er i strid med grunnleggende etiske prinsipper i Bibelen og må anses som kirkesplittende vranglære. I 2005 uttalte et enstemmig bispemøte at ekteskapet er for én mann og én kvinne. I 2006 og 2007 sa et overveldende flertall i Den norske kirkes Lærenemnd og i Kirkemøtet det samme. Store deler av Den norske kirkes lederskap har nå forlat denne forståelsen av ekteskapet, til tross for at ingen har presentert ny og overbevisende innsikt ut fra Bibelen».

Sitatet fra Ekteskapserklæring gir inntrykk av at kirken i 1997 erklærte anerkjennelse av homofilt samliv som kirkesplittende vranglære, og at det etter 2007 har skjedd en rask endring bort fra dette synet. Formålet til utvalget på de tre biskopene var å si noe om Kirkemøtevedtaket i fra 1995. Sitatet som Ekteskapserklæring gjengir, er gitt i en sammenheng angående striden om vedtaket i Bispemøtet i 1995. Det var et flertallssyn og et mindretallsyn blant biskopene angående homofilt samliv. Etter vedtaket i Bispemøtet hadde begrepet vranglære blitt brukt så ofte, at utvalget måtte si noen ord om dette. Utvalgets uttalelse kommer i en forbindelse med å avklare hvilke begrunnelser for homofilt samliv som kunne sees på som vranglære, ikke at alle begrunnelser ble vurdert slik. De samme biskopene gav uttrykk for at en måtte kunne føre en debatt om mulige sekundære løsninger i visse klart definerte situasjoner uten at kirkens enhet behøvde å være truet. (Kilder: Vedlegg til lærenemndas uttalelse fra 2006, skrevet av Joar Haga. Tunsbergsaken).

Brosjyren forteller heller ikke at nemnda i 2006 leverte en delt innstilling i synet på homofilt samliv (den gang partnerskap). Bispemøtet i 2008 kom med en uttalelse om forbønns handlinger for homofilt samlevende (BM 36/08). I en uttalelse fra Bispemøtet i 2013, ‘Ekteskapet i et evangelisk-luthersk perspektiv’, finnes en flertallsinnstilling og en mindretallsinnstilling, angående hvordan kirken skal se på ekteskapet ut ifra den nye ekteskapsloven som ble vedtatt i 2008. Biskopene er enige på et viktig punkt. Nemlig skepsis til sammenkoplingen av ekteskapsloven og andre lover (BM-16/13). Det bildet som Ekteskapserklæring tegner, stemmer ikke overens med hvordan diskusjonen om homofilt samliv i kirken har foregått.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS