Hva om samtalen er svaret

Kanskje årsaken til at samarbeid opphører, team svekkes, relasjoner forvitres er at samtalen undervurderes og dialogen uteblir?

Publisert Sist oppdatert
  • De fleste av oss er gode på å snakke ogteoretisk er kommunikasjon ganske lett. Men i praksis er det lettere sagt enn gjort!
  • – Hvorfor skal jeg passe meg for kumlokk? - spurte jeg en erfaren motorsykkellist. «Det kan være brist i lokket og da kan det i verste fall skje at forhjulet faller igjennom, og da kan du jo tenke deg til resten», svarte han.
  • Hvilke «kumlokk» bør vi være oppmerksom på når det gjelder samtaler? Om du er ung eller eldre, antar jeg du har gjort erfaringer på forskjellen mellom gode, versus dårlige samtaler. Og at det er klokt å styre unna slikt som:
  • - Å nedvurdere den andre ved å overse eller ignorere vedkommendes erfaringer og følelser.
  • - Å latterliggjøre den andre med en ovenfra-og-ned-holdning.
  • - Å tolke den andre negativt eller vrangt.
  • - Å tillegge andre synspunkter de ikke har.
  • - Å holde rykter og antagelser for sant.
  • - Å vri samtalen over på andre temaer som ikke har noe med saken å gjøre.
  • - Å rømme fra samtalen.

Hvordan kan vi bidra til at samtalen blir god? Tenk et øyeblikk på en god samtale du hadde. Hva kjennetegnet den? Var det ikke det at du ble møtt med respekt? At personen(e) viste en genuin interesse for å forstå ditt perspektiv og anliggende? At du fikk en reell følelse av å bli lyttet fordomsfritt til?

— Paradoksalt nok er ikke den viktigste samtaleferdigheten å snakke (2016).

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP