Hva er tro?

En dynamisk forståelse av fenomenet tro har sitt utgangspunkt i troen som allment og universelt fenomen, som får forskjellige uttrykk i enkeltmenneskets liv og i samfunnet som helhet. Jeg vil derfor definere tro som menneskets svar på Livet selv.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager tvinges vi til å stille grunnleggende spørsmål om hvilken rolle religion skal ha i vårt samfunn, Stålsett- utvalgets innstilling om det ”livssynsåpne samfunn” har som et grunnleggende premiss at religiøs tro er positivt for samfunnet som helhet. Men hva er innebærer fenomenet tro, og hva representerer troen grunnleggende sett? Dette spørsmålet legger de videre premissene for hvordan vi skal forstå troens og religionens plass i vårt samfunn.

Når jeg bruker begrepet ”fenomentet tro” så er det med overlegg, jeg vil argumentere for og fremlegge en fenomenologisk forståelse av troen. Et av mine hovedanliggender som teolog, er å fremme en dynamisk forståelse av tro som et universelt og allment fenomen. For at dette skal være mulig er det nødvendig med kritikk av en tradisjonell kategorisk og statisk forståelse av tro. En slik forståelse er overrepresentert i kirken, og representerer slik jeg ser det en lite adekvat måte å forholde seg til egen og andres tro. Likevel er det nødvendig å skille mellom en spesifikt kristne tro og det allmenne og universelle aspekt ved fenomenet tro.

Læren om at en mottar troen som en gave i dåpen er en del av en konfesjonell og kategorisk forståelse av troen, som bidrar til et skarpt skille mellom de døpte som tilhører kirken og de udøpte som står utenfor kirken. Problemet oppstår i spenningen mellom dåp og bekjennelse. Hvordan forholder vi oss til de som ikke er døpt, men som bekjenner seg til den kristne tro, og til de som er døpt men som ikke bekjenner seg til den kristne tro? Dette paradokset tydeliggjør hvordan en kategorisk forståelse av troen som fenomen er lite adekvat i møte med vår flertydige religiøse virkelighet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP