Hello Kitty inviterer på et glass vin! Hvem er bedt?

I min verden er Hello Kitty noe barna mine har bilde av på trøyer og hårspenner. For litt siden oppdaget jeg at det finnes Hello Kitty-øl og -vin også.

Publisert Sist oppdatert

Hello Kitty i alkoholisert versjon er riktignok ikke for salg i Norge, men det lages av den tyske ølprodusenten Becks og er tilgjengelig blant annet i flere asiatiske land. Eksempelet med Hello Kitty er et av flere der barne- og ungdomshelter brukes til å markedsføre produkter som ikke bør være ment for barn og unge.

I Sverige har en whiskyprodusenten blitt bedt om å endre navn og bilde på sin siste nyhet, "Hälge". Whiskyen er nemlig oppkalt etter tegneserien om elgen Helge (på norsk) som hele tiden unngår å bli fangst i elgjakta. Koblingen er understreket av et bilde av tegneseriefiguren og omtale av seriens eier Egmont Publishing på etikketten. Dette er rettet mot barn og unge og bryter derfor med alkoholloven, mener kontrollmyndighetene.

Tegneserieheltprodusentene Marvel har lånt bort skikkelsen Deadpool til en mangorusbrus. Spin-off-figuren fra X-Men har superkrefter som gir selvhelbredende evner. Han har også høy motstandskraft mot narkotika og de fleste giftstoffer, som gjør at det skal mye til før han blir ruspåvirket. Med bilde på coveret og et catchy budskap om "8% alcohol, 100% AWESOME" og "only for those who can take the harder things in life" skal produktet selges.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS