Halve historien
TROSFRIHET: Problemet oppstår når menns erfaringer blir presentert som hele samfunnets erfaringer. Trosfrihet og kvinners likestilling er ikke i konflikt med hverandre, men de er gjensidig forsterkende rettigheter.
JESIDIENE: – Det er en stor misforståelse av det internasjonale rettighetssystemet at en rettighet kun kan oppnås på bekostning av en annen, skriver innsenderne. På bildet: Fortsatt bor det flere hundre tusen jesidier i flyktningleirer rundt om i Nord-Irak. Det er ti år siden IS-volden mot jesidier startet i Nord-Irak, der over 5000 jesider ble drept, og rundt 6000 barn er tatt til fange.
Khalid Mohammed
Vi har lite kunnskap om kvinners trosfrihet. Kvinners mulighet til å velge å tro, eller la være å tro, og samtidig være frie for enhver form for diskriminering, tvang, og begrensninger ved valgene de tar, er begrenset. Religiøse aktører er skeptiske til kvinners rettigheter og sivile aktører er skeptiske til tros- og livssynsfrihet.
Det mannlige perspektivet
Et eksempel på hvorfor det kan være vanskelig å jobbe med kvinners trosfrihet, skjer ofte under selve informasjonsinnhentingen rundt trosfrihetsbrudd. Aktører som oss trenger god informasjon og oversikt over hvordan diskriminering og forfølgelse ser ut i forskjellige kontekster for at vi skal kunne adressere trosfrihetsbrudd mest mulig effektivt. Når rettighetsaktører og forskere møter opp for å dokumentere, møter de en mann i døren. Mannen pleier å representere gruppen og mannen får snakke om utfordringene gruppa utsettes for. Det er mannens perspektiver og eksempler på forfølgelsen vi får.