"Guds Sønn" eller "gudssønner"?
Siden jeg vil komme tilbake til en avslutning av min serie om "Teologien om Guds genetisk-fysisk oppstandne Sønn", og jeg også har hentet sitater fra Andreas Edwiens bok (se Kjersti Aspheim 25/5: "Hvordan forklarer du Jobs bok, kap 1, vers 6"), vil jeg her ytterligere referere fra den samme bokens kapittel om gudssønn-tittelen.
Jeg siterer i to bolker nedenfor fra Andreas Edwiens to hovedverk: "Idékampen i det bibelske gudsbildet. Jesu forkynnelse i åndshistorisk lys" (Tanum, 1958) og "Dogmet om Jesus. En bok om hans feiltakelser" (Pax 1965, 5. oppl. 1995):
Vi får en skala av nyanser mellom en mer mytologisk og en religiøst-etisk av gudssønn-bildet. Men nettopp disse assosiasjoner til himmelske gudssønner, til engler og til konger, har vært kjærkommen for alle dem som på Jesu tid isolerte seg i eskatologiske sekter og drømte om en "hinsidig" kongelig oppreisning for sine jordiske forsakelser og forsmedelser, drømte om at deres frelsende Messias skulle komme og "støte" herskere fra deres troner og opphøye småfolk" (Lk. 1. 52), sette dem "på tronen" (Mt. 19.28), gi dem "kroner på hodet" , og de skulle bli "englene lik og gudssønner" (Lk. 20. 36).
Bestill abonnement her
KJØP