Gud, det utsatte barnet
FLUKTEN: Når fikk Josef vite om Herodes’ planer, hvorfor varslet han ikke de andre innbyggerne i Betlehem, slik at flere barn kunne ha blitt reddet? Var det ikke en moralsk svikt at han dro med Maria og Jesus-barnet og lot de andre i stikken?
FLYKTNING: – Særlig bildet av den lille kurdiske tre-åringen Aylan Kurdi som druknet utenfor Bodrum i Tyrkia i 2015 traff en hel verden. I flere kirker i Italia og Spania plasserte de en dukke laget som Aylan Kurdi i julekrybben for å symbolisere at Jesus var en flyktning og delte skjebnen med alle flyktninger, skriver innsenderen. På bildet: Pave Frans donerte denne statuen, som portretterer Aylan Kurdi, til FAO, en FN-organsiasjon som jobber med matprogrammer i 2017.
Andrew Medichini / AP / NTB
Den mest bortgjemte fortellingen i historiene om Jesu fødsel er den om flukten til Egypt. Samtidig har den fått aktuell betydning i lys av dagens situasjon i Midtøsten. Det er millioner av flyktninger fra Syria. Også i Libanon er det store mengder internt fordrevne. I Gaza er det opp mot to millioner mennesker som stadig på nytt drives på flukt til det ikke er noen steder å flykte til. Og «flukten til Egypt» er ikke lenger mulig. Egypt nekter Israel å drive palestinere over grensen til Sinai for å kvitte seg med «palestinaproblemet».
I denne situasjonen får fortellingen om flukten til Egypt ny aktualitet. Men hva er denne historien om flukten til Egypt? Den er en del av fortellingen om Jesu fødsel i i kapittel 2 i Matteusevangeliet. Den er svært forskjellig fra juleevangeliet slik Lukas forteller om Jesu fødsel, med englene som synger om «fred på jorden». Hos Matteus har fødselshistorien en mye mer dyster politisk tone.
Den starter med at noen vismenn fra østen dukker opp i Jerusalem på jakt etter stjernen som varslet at en «jødenes konge» var født. Dette budskapet om «jødenes konge som nå var født,» var en direkte trussel mot kong Herodes.