Paul Thomas

Førsteamanuensis, Universitetet i Sør-Øst-Norge

Et banner som demonstranter holdt oppe foran Stortinget i forrige uke, i forbindelse med mordet på George Floyd lød «Make Jesus black again!» Som svart mann med stor interesse for Jesus, fanget dette min oppmerksomhet. Å «gjøre Jesus svart igjen» tolker jeg som en formaning om å huske at Jesus var en forkjemper og et forbilde for de som har lidd mest i samfunnet.

Anekdoter fra eget liv

Så til samtalen om rasisme i Norge. De aller fleste med mørk hud i Norge vet hva rasisme er. Men ettersom myndighetene ikke fører noe statistikk basert på etnisitet, blir vi nødt til å henvise til anekdoter.

Etter fullført doktorgradsutdanning i London lyste en politimann meg rett i ansiktet med en lommelykt ved Kiel-ferga i Larvik. «Er du en kjenning av politiet?», spurte han. Nå vet ikke jeg hvordan man kvalifiserer til å bli en «kjenning av politiet», som ikke er noe juridisk begrep, men en betegnelse på notoriske småkriminelle.

Som lektor på en videregående skole i Oslo like etter, hørte jeg mine studenter, de fleste med minoritetsbakgrunn, si at politiet behandler dem som kriminelle. Hvis jeg som et forbilde for mange av disse ungdommer blir møtt med «er du en kjenning av politiet», ser det dystert ut for andre som ikke har min kulturelle kapital, for å låne et begrep fra den franske sosiologen Pierre Bourdieu.

Personlige tragedier

Inntil nylig (og fortsatt hos mange) var det anatema å bruke ordet «rase» i Norge. En kollega ble forferdet da jeg sa at jeg hadde publisert en artikkel i det fagfellevurderte tidsskriftet Race and Social Problems (University of Pittsburgh) om konturene til ordet «neger» i Norge.

Fordi politiet i Norge ikke fører opp etnisiteten til personer de stopper i kontroll, noe som er vanlig i Storbritannia og USA, er det ikke rart vi ikke har noe statistikk som viser omfanget av problemet.

I disse dager hører vi en del ty til mantraet om at vi har det så bra i Norge i forhold til USA. Men dette er ingen en ligatabell over hvilke land som har minst rasisme - det handler om personlige tragedier som Arve Beheim Karlsen, Eugene Ejike Obiora og Benjamin Hermansen. Om hvorfor vi etter Anders Breivik og Philip Mannshaus tillater noen aviser å spy ut rasisme med støtte fra noen politikere. Ja, det er behov for å «gjøre Jesus svart» i Norge også!

LES MER:

Bjørn Bore: I Norge er det ­vanskelig å bruke det sensitive 
R-ordet

Vårt Land mener: Kristne må aktivt konfrontere rasismen

Forfatter og prest: – Det du ser nå er ikke en gjeng sinte svarte folk, det er en kristen bevegelse