Et stadig mer aktuelt fag

Torkel Brekkes kritikk rammer et fag som ikke lenger eksisterer.

Publisert Sist oppdatert

Skrevet av: Knut Aukland, Halldis Breidlid, Øystein Brekke, Silje Einarsen, Aina Hammer, Robert W. Kvalvaag, Åge Schanke, Heidi H. Tømmerås og Per Anders Aas. RLE-seksjonen ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet

Den siste tidens debatt om KRLE-fagets plass i den norske skolen fikk nylig vind i seilene da professor i religionsvitenskap, Torkel Brekke, meldte seg på i ordskiftet.

Brekke har flere innvendinger mot KRLE-faget, og basert på disse konkluderer han med at faget ikke lenger har en legi­tim plass i skolen. Å drøfte et skole­fags legitimitet er alltid nødvendig, og knapt noe fag er blitt så grundig ransaket som KRLE. Men Brekkes argumentasjon blir dels irrelevant, da den ikke forholder seg til oppdatert kunnskap om fagets utvikling og innhold, ei heller til skolefagenes rammebetingelser og lærernes profesjonskompetanse.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP