ER FRAMTIDA ELEKTRISK?

Tidlig morgen den 26. april 2018 kunne NRK radio melde at dieselbilen var død. Innen 2025 ville det ikke selges en eneste dieselbil. Kilden var Norges Automobilforbunds kommunikasjons-sjef, Inger Elisabeth Sagedal, som gjentok de samme orda i et påfølgende intervju. Hun sa at det ville kjøre noen eldre dieselbiler på veiene, men framtida, den var elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

NRK har slått seg for brystet og hevda at det fins så mange falske nyheter, men ikke hos dem. Du verden så feil det går an å ta, for det Sagedal hevder, er slett ikke sannheten – heller langt derifra.

Det produseres biler som går på fossilt brennstoff, men som forurenser stadig mindre. For de aller fleste politikerne i verden, er dette godt nok, og de skynder seg langsomt. I Norge har vi politikere som har en tendens til å handle først, og tenke etterpå. Det er ikke så mange år sida politikerne, også NAF, hevda at framtida – den var dieselbil. Nå skal dieselbilen skrotes, og framtida, sier de samme personene – er elektrisk.

Det er uhyre vanskelig å spå om framtida, men vi kan analysere konsekvensen basert på det vi i dag vet og den forsking som pågår. Det vi vet, er at framtida kommer til å gi Norge et el-bil-batteri-helvete. Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn) og består av store mengder litium med en enorm stråling. Slike batterier er uhyre kompliserte å ta vare på eller resirkulere - og enda verre å lagre i påvente av å bli resirkulert. Det er ikke lenge før de første el-bilene må skifte batteripakka, men ingen har enda vurdert hva som skal skje med de gamle batteriene! Skal de gjenvinnes? De som steller med dette i dag, har kapasitet til å gjenvinne omtrent 15-20 batterier per år - på verdensbasis. Hva når det rauser inn mellom 10, 20 eller 30 000 batteripakker i året bare i Norge?

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP