Å forebygge fordommer i barneskolen - viktigere enn noensinne

Jane Elliot i 1977 lærte sine 3. klasse elever om fordommer på en helt spesiell måte. Gjennom et sosialpsykologisk eksperiment viste hun barna konsekvensene av fordommer som lærte dem en lekse for livet. Bør skolen ta i bruk slike metoder?

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden leste jeg et fantastisk sosialpsykologisk eksperiment i forbindelse med studiene mine. En barneskolelærer i Riceville, Iowa var bekymret for at elevene hennes vokste opp i et lukket miljø hvor alle var hvite og kristne. Hun følte hun måtte gi 3. klasse elevene sine en ekte erfaring av hvordan det er å være utsatt for fordommer og stereotypier.

Hun delte barna inn i grupper etter øyefarge. Hun fortalte dem at personer med blå øyne var overlegne personer med brune øyne. De var smartere, snillere, mer troverdige osv. Hun gav de med blå øyne privieleger som å få leke lengre i friminuttet og de fikk gå med en spesiell skjortekrave. På kun en dag hadde hun skapt et mikrosamfunn av fordomsfulle barn. De med blå øyne ville ikke leke med de andre, gjorde narr av dem, sladret om dem til læreren og liknende ting. De med brune øyne gjorde det dårlig på prøven den dagen.

Neste dag fortalte hun barna at hun hadde gjort en glipp. Det var visst motsatt! Det var de med brune øyne som var overlegne og rollene ble byttet om. De brunøyede fikk sin hevn.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP