Nyheter

Slik lyder de ni Twitter-bud

«Ville Gud likt tweeten min?» Church of England oppfordrer ansatte og medlemmer til å tenke og be før de deler sine ytringer på Twitter.

«Du skal ikke tweete på en ugudelig måte». Det er oppfordringen fra Den anglikanske kirke i England til prester og lekfolk. I bispedømmet Bath & Wells har de listet opp ni bud twitrere bør følge.

Kirken advarer om at det man legger ut på nettet vil forbli der permanent, og understreker at barn og sårbare mennesker skal ivaretas spesielt.

– Husk at du er en ambassadør for Gud. Ikke skjul deg bak anonymitet, og hold deg innenfor lovlige grenser, oppfordrer kirken.

LES OGSÅ: Twitter-rekord for paven

Representerer Gud. Religionshistorikeren, forfatteren og samfunnsdebattanten Hanne Nabintu Herland er aktiv på Twitter. Mer enn 4.000 personer følger henne, og hun har mer enn 1.500 tweets.

– Tenker du at du representerer Gud og Den norske kirke når du twitrer?

– I høyeste grad. Om jeg representerer Den norske kirke kan nok diskuteres. Men jeg tenker veldig bevisst på hva jeg representerer i det meste av det jeg gjør.

– Hva er dine twitter-bud?

– Å være saklig og ærlig selv om det innebærer at man er direkte, hard og går til angrep på andre ideologiske oppfatninger.

LES OGSÅ: Paven er konge på Facebook

Selvsensur. Steinar Sneås Skauge, undervisningsprest i Meland på Frekhaug, har litt mer enn 1.000 følgere som kan lese hans om lag 10.000 tweets.

– Tenker du over om Gud er fornøyd med tweeten før du twitrer?

– Det blir nok litt for fromt og hyklersk å si at jeg alltid gjør det. Min grunnholdning er at det jeg tweeter skal være positivt for kirken og på den måten positivt for Gud.

– Er det noen tweets du har angret på?

– Helt sikkert, men det er ikke noen jeg kommer på. Dersom det er kontroversielle ting eller hvis jeg er sint så prøver jeg å ha litt selvsensur. Jeg har ikke tweetret om noe som har skapt leserstorm.

Regler. Det klarte imidlertid kapellan i Narvik menighet, Trond Laksaa, for knapt ett år siden med sitt utspill på Facebook etter at favorittlaget hans tapte: «Akkurat nå tenker jeg vel akkurat som alle andre Unitedfans at det er en tyrker som burde «brenne i h######»!»

Trude Evenshaug, kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke, sier at de vurderer å utarbeide noen felles retningslinjer og råd.

– I møte med stiftsdirektørene har vi snakket om det. Dette er et arbeidsgiveransvar, men Kirkerådet kan selvsagt bistå arbeidsgiverne. Bruk av sosiale medier handler mest om kunnskap og bevisstgjøring og ikke så mye om regelverk.

– Kommer Den norske kirke med noen lovtavler om mediebruk?

– Ikke lovtavler, men noen gode råd kan være lurt. Sosiale medier reiser mange konkrete problemstillinger som bør drøftes lokalt. Kirkeansatte har allerede ganske mye å forholde seg til når det gjelder regelverk.

Ramsalt. Herland synes det ofte kan bli for «trangt og snilt» i kristne miljøer når det gjelder å ytre seg i offentlig debatt.

– Jesus tok han ramsalte oppgjør i offentligheten i sin egen samtid.

– Burde meningsytrerne på Twitter bli tøffere i tonen?

– Jeg tror nok vår herre er langt mer liberal og har rom for langt større forskjellighet enn mange kristne miljøer ofte tror. I Den norske kirke har vi en ganske rigid oppfatning om at kristne må virke så snille og milde bestandig. Jeg mener at kristne heller skal være ærlige. Det er jeg.

– Hvordan ville Jesus twitret?

I Bibelen leser vi om alt det rare, sinte, snille, rettferdige og drepende ærlige som Jesus sa. Jeg tror han hadde twitret omtrent på samme måte. Vi hadde nok sett en radikalt samfunnsengasjert Jesus på Twitter.

Polarisert. Forsker ved Stiftelsen kirkeforskning, Pål Ketil Botvar, er enig i at religiøse stemmer trengs i samfunnsdebatten.

– Mange vil si at kirkelige aktører ikke er på banen i det hele tatt. Stadig flere debatter handler om religion noe som tilsier at de religiøse stemmene må høres. Tidligere mente man at dette ikke hørte hjemme i offentlig debatt.

Om Twitter er det rette stedet å engasjere seg, er han mer skeptisk til.

– Twitter-debatten blir litt polarisert. Den domineres av sterkt troende på den ene siden og litt aggressive ateister på den andre siden.

– Blir kristne oppfattet som snille og milde i den offentlige debatten?

– Jeg er ikke så sikker på det. De debattene som dreier seg om religion og kirke blir nok preget av ytterpunktene. Det kunne gjerne vært flere aktører med mer moderate synspunkter.

Usaklig. Botvar mener internettdebattene er for lite preget av vanlig folkeskikk.

– Det er et problem at det er for mye kjeftbruk og for usaklige diskusjoner. Jeg tror ikke man gjør debatten bedre ved å tilpasse seg det litt tøffe debattklimaet som ofte gjelder.

Han mener man kan få fram poengene på flere måter.

– Det finnes mange debatt-teknikker. Understatements kan være like bra som å snakke med store bokstaver hele tiden. Det å skjelle ut andre tror jeg ikke fører fram i det lange løp. Det er argumentenes styrke som er viktig å få fram.

Ufint. – Har noen blitt støtt eller dårlig behandlet av dine tweets, Steinar Sneås Skauge?

– Ikke som jeg vet, men folk har sagt at de er uenige. Det er bare sunt og godt.

– Hvordan er klimaet blant kristne twitrere?

– Blant twitrere generelt kan det bli ufint. Det er en forskjell på de som er vant med en ordentlig debatt og de som ikke er det. Er man vant med en meningsbrytning så er det lettere å møte uenighet uten å bli ufin, svarer menighetspresten Steinar Sneås Skauge.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter