Nyheter

Drev ut demoner på misjonsmarken

Tidligere misjonstopp mener han møtte besatte.

Halvor Ingebrethsen, tidligere informasjonssjef i Det Norske Misjonsselskap (NMS), har opplevd det han betegner som demonbesettelse under flere av sine opphold på Madagaskar.

– Jeg var på et slags helbredelsesmøte i et telt langt ute i bushen. Der var det noen kvinner som var tilsluttet en gruppe som ble kalt «hyrdene». Disse hadde som hovedoppgave å helbrede syke og drive ut onde ånder. Seks-sju personer var kommet for å få behandling. Da «hyrdene» ba, opplevde vi at det gikk en rystelse gjennom pasientene hver gang navnet Jesus ble nevnt, forteller Ingebrethsen.

DEBATT: Finnes demoner på misjonsmarken?

Som en sekk. Han sier at «lyden fra pasientene ble sterkere etter hvert som de ble utsatt for åndelig påvirkning».

– Plutselig skjedde noe jeg trodde var en eksplosjon. En ung mann ble løftet en halv meter over bakken og datt sammen som en sekk. Det var over på et øyeblikk. Da han så opp kunne jeg selv se at han hadde et annet uttrykk i øynene.

– Kan det ha vært et slags hopp?

– Han satt i hvert fall med beina i kors da han ble bedt for, svarer Ingebrethsen. Han legger til at fortellingen kan bekreftes av en av NMS' tidligere misjonærer, Arne Dragsund.

Vrir seg. Men det kan den ikke. Den pensjonerte Madagaskar-misjonæren Dragsund husker turen i bushen, men ikke at personen ble løftet.

– Men jeg har opplevd ganske mange tilfeller av besettelse. I mange tilfeller ligger de besatte og vrir seg på gulvet. Og de reagerer på Jesu navn.

– Kan ikke det skje av psykologiske årsaker?

– Jo, det er svært mulig. Men på Madagaskar skiller man tydelig mellom psykiske lidelser og besettelse.

– Hvordan greier de det?

– I de fleste tilfeller reagerer de onde åndene veldig på Jesu navn. Det er ikke tilfelle med de andre.

Sterke skrik. Dragsund forteller at han talte i et møte der en ung jente falt om og ble liggende og vri seg med sterke skrik.

– Da jeg var ferdig med talen, gikk jeg ned til henne. Det ble foretatt en åndeutdrivelse og hun ble rolig.

– Sto du på prekestolen og talte videre mens en jente lå og vred seg med sterke skrik?

– Ja, dette skjedde i bakre halvdel av lokalet. Hun ble tatt hånd om av de andre.

– Kortet du ikke ned prekenen engang?

– Det kan godt hende.

– Dragsund forteller at han i et annet tilfelle opplevde at en jente svevde i vannrett stilling, en halvmeter over bakken.

– Jeg sto like ved. Etter hvert fikk de presset henne ned på bakken. Man brukte ofte et tøystykke til å binde dem med.

– Ble du ikke redd?

– Nei, jeg har aldri følt redsel for sånt. Jeg var sammen med hyrdene og de hadde en veldig trygghet for dette, svarer Dragsund.

Vanlig. – Da jeg var misjonær i Etiopia møtte jeg mennesker som av lokale kristne var veldig klart definert som besatte. Jeg er svært realistisk og rasjonell som person, og har aldri kunnet fastslå at noen er besatte. Derfor har jeg heller ikke prøvd å praktisere demonutdrivelse, sier Øyvind Aadland, nå generalsekretær i Strømmestiftelsen, tidligere misjonær for Norsk Luthersk Misjonssamband i Etiopia.

Aadland forteller at demonbesettelser er en vanlig tematikk i Etiopia, der kristendommen har opplevd en sterk framgang gjennom Mekane Yesus-kirken.

– Jeg har sett mange usunne utdrivelser. Det har blant annet vært en svært uheldig praksis med at unge gutter har drevet ut demoner av unge jenter, der håndspåleggelse var en del av handlingen.

– Hva gjorde du selv da du støtte på «besatte» mennesker?

– Jeg gjorde som kristne alltid har gjort i møte med det som er vondt. Jeg foldet hendene i Jesu navn og ba Gud om å gripe inn.

Ingen automatikk. – Hva er årsaken til at man i er så opptatt av eksorsisme i noen kulturer?

– Mens fenomenet er svært marginalt i vår kultursfære, er påkallelse av avdødes ånder mye mer vanlig i andre. Da vil man i større grad forklare psykiatriske fenomener som besettelse, svarer eksmisjonæren, som har skrevet doktoravhandling om bistandsarbeid i Sidamo i Etiopia.

– I dette samfunnet var det mange som ble kristne fordi de opplevde at Jesus var sterkere enn Satan. De ville gjerne tro på Jesus, men visste lite om hvem Jesus egentlig var. Derfor var det svært mye i deres gamle virkelighetsforståelse som bare skiftet navn. Jeg tror misjonen tok for lett på opplæringen av de nye kristne.

SE VIDEO: Søndag kveld ble filmen «Eksorsisten i det 21. århundre» sendt på NRK1. Se filmen her

En «ond realitet». – Tror du selv på fenomenet demonbesettelse?

– Jeg tror det finnes en god og en ond realitet, og at begge disse realitetene manifesterer seg. Bibelen snakker om demoner. Jeg vil ikke fornekte den bibelske virkelighetsbeskrivelsen, men være ytterst forsiktig med å snakke om demonbesettelse i møte med enkeltmennesker, svarer Aadland.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter