Nyheter

Arnfinn Nordbø tar kraftig oppgjør med NLM og helvete

– Hvordan kan en visstnok god Gud, med all makt, velge å sende store deler av jordens tidligere, nåværende og fremtidige befolkning til et evig pinested, spør Nordbø i kronikk.

Forfatter av boken Betre død enn homofil?, Arnfinn Nordbø, mener Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) dobbeltkommuniserer om helvete. Han tar et sterkt oppgjør med helvetesforkynnelsen hos misjonsorganisasjonen i en kronikk på NRK Ytring.

– Ifølge Misjonssambandet skal man ikke «få som fortjent» hvis man tror på Jesus. For da har Jesus tatt på seg skylden. Alle andre skal derimot «få som fortjent». Men er det fortjent at en snill, buddhistisk munk som ikke ble innprentet «sannheten» om helvete, og Jesus som eneste frelsesvei som liten, og som har viet sitt liv til gode gjerninger, skal straffes i all evighet? Eller at en god kvinne i Norge, som ble skilt fra sin mann og senere samboer med en annen skal fortapes? Eller at en mann som elsker og lever med en annen mann skal pines i all evighet for denne kjærligheten, uavhengig av tro, skriver Nordbø.

Og fortsetter:

– Hvis dette er det Gud og Misjonssambandet mener er ondskap og djevelskap, er det mange som ikke ønsker å ha noe med en sånn Gud og en sånn «rettferdighet» å gjøre. Derfor tynnes også rekkene i norske bedehus og kirker.

Til helvete. Nordbø mener NLM forkynner at «det er nok det som Jesus gjorde», men kun så lenge man mener det samme som det organisasjonen står for. Utgangspunktet for kritikken er blant annet en kronikk av Espen Ottosen, informasjonssjef i NLM og Øyvind Åsland, generalsekretær i NLM.

– Hvis man for eksempel er samboer og tror på Jesus, kommer man ikke til himmelen. Da skal man plutselig dømmes etter sine gjerninger likevel. Og selvsagt homofile, da, skriver Nordbø som selv er oppvokst i Misjonssambandet og var aktiv på bedehuset før han stod frem som homofil.

LES OGSÅ: Arnfinn Nordbø valgt inn i LLH-styre

Forstår kritikk. Informasjonssjef i NLM, Espen Ottosen, synes Nordbø presenterer «de klassiske motforestillingene» til fortapelse i sin kronikk.

– Hvordan kan en god Gud sende mennesker til fortapelse, er det tyngste argumentet mot en slik lære, sier Ottosen og fortsetter:

– Dette er det vanskeligste temaet for en kristen å gå inn i. Jeg mener bibelen sier to ting: Både at Gud er god og rettferdig. Men samtidig taler Bibelen om fortapelsens mulighet. Å sette en strek over det synes jeg er umulig, men vi må overlate til Gud å holde dom.

I Nordbøs kronikk blir Espen Ottosen og Øyvind Åsland anklaget for å dobbeltkommunisere om helvete. Det er ikke Ottosen helt uenig i.

– Jeg mener han delvis har rett, og skammer meg ikke over det. Vi må både si at Jesus er eneste vei til frelse, men vi må også si at dommen hører Gud til.

LES OGSÅ: Arnfinn Nordbø skriver bok

– Endimensjonalt. – Forkynner NLM at det er nok det som Jesus gjorde, men kun så lenge man mener det samme som det NLM står for?

– Nei, jeg mener han gjør spørsmålet om tro veldig endimensjonalt. Alle kristne vil si at det er nok det Jesus gjorde, men du kan, med ditt liv, ta knekken på din egen tro. Det er det vi prøver å formidle: Man kan ikke si at man tror på Gud, men bevisst leve stikk i strid med Guds vilje, sier Ottosen.

– Vil det si at en som lever i samboerskap kommer til helvete?

– Jeg vil forkynne omvendelse til alle dem som åpent og tydelig lever i strid med kristen tro og etikk, men det er fortsatt Gud som dømmer så jeg har ikke tenkt å foregripe det, sier Ottosen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter